Повече от 170 участници от осем европейски страни присъстваха на Четвъртия Балкански печатарски форум под патронажа на manroland AG, който се състоя на 22 и 23 октомври 2009 г. в Букурещ, Румъния. Тази пета среща на балканските печатари за период от три години доказа още веднъж голямото значение на събитието за региона. Особено сега, в условията на икономическа криза, тя се проявява като особено важна за обмена на информация за развитието на печатарската промишленост в Европа, и в частност Източна Европа, относно основните иновации в печатарската индустрия в днешно време, както и за управлението на процесите и оптимизацията на печатарските фирми. Мениджърите и печатарите на Балканите са убедени, че споделянето на знания за модерните печатарски технологии ще им помогне за подобряване на качеството, рентабилността и конкурентоспособността на техните фирми.
През първия от двата дена на Форума представители на националните печатарски федерации, на училища и университети за графични изкуства, както и на търговската преса от България, Хърватска, Гърция, Унгария, Румъния, Сърбия; специалисти, експерти и ръководители от румънската печатарска промишленост, клиенти на manroland, а също и експерти и мениджъри от manroland AG, manroland CEE AG, UPM и Sun Chemical споделяха опит и знания, установяваха контакти и заздравяваха връзките помежду си.
Букурещ приветства колегите от балканските страни
Александру Галос, президент на печатарската асоциация „Трансилвания“, Румъния, приветства топло гостите от балканските страни, Германия и Австрия. Той изрази оптимизма си за бъдещото развитие на печатарската индустрия в Румъния и балканските страни и пожела на участниците успешен и плодотворен четвърти Балкански печатарски форум.
Програмата председателстваше Мирела Марика, изпълнителен директор на печатарската асоциация „Трансилвания“, Румъния.
Множество интересни и информативни презентации
На 22 октомври лектори от manroland AG, UPM, Sun Chemical (членове на PrintCity), Intergraf, Euroexpo Romania и Agressione, Romania, представиха презентациите си под мотото „Новаторско развитие в листовия и ролния печат".
Томас Хаузер, вицепрезидент корпоративен маркетинг и комуникации в manroland AG, представи своята „Перспектива печат 2020 — Бъдещето на печатарската промишленост и на печатната медия“. Той изтъкна бизнес предизвикателствата пред полиграфическата промишленост в днешно време: „Очевидно е, че икономическата криза води до криза на доверието в собствените възможности. Лидерството в технологиите и нововъведенията е и си остава основен фактор за успеха. Значението на мрежите, които разпространяват процеси с принадена стойност, се увеличава. Растежът и лоялността на клиентите интензивно се генерират от сектора на услугите. Секторът на услугите все по–често генерира ръст на производството и лоялност към клиентите. Постоянството в ефективното използване на ресурсите ще стане жизненоважен критерий при вземането на решения.“
Печат с добавена стойност, повишаване на производствената стойност, управление на екологията и околната среда, свързване на изследователските и развойните процеси — това бяха основните теми, които Томас Хаузер представи на аудиторията. Също така той направи общ преглед на последните инсталации с оборудване на manroland на Балканите: петцветен ROLAND 700 DirectDrive за Billboard AG — София, България; петцветен ROLAND 900, формат 6, за ЕТ Идеал АС — Пловдив, България; два ROLAND 900, XXL формат 7B plus, за MA-Tisk — Марибор, Словения; ROTOMAN, 16 страници за Vjesnik d.d. — Загреб, Хърватска; два LITHOMAN (32 страници A4 разположени напречно и 48 страници A4 по дължината на цилиндъра) за EDS — Румъния; ROTOMAN и LITHOMAN за Infopress Group, Odorheiu Secuiesc — Румъния.
В речта си г-н Хаузер представи мисията и стойността на търговската марка на manroland. Той посочи, че марката manroland изразява амбицията на фирмата да бъде надеждна, силна, решителна и целеустремена. „Искаме нашите клиенти да имат успех. Нашият устрем движи техническия прогрес и ние решително развиваме продуктите и услугите. С нашата отдаденост и близост ние осигуряваме на клиентите си ориентация и сме винаги стабилен и надежден партньор за тях“ — акцентира Томас Хаузер. Слушателите бяха впечатлени от „Промишлената инициатива за печатия процес“ на manroland, включваща: засилване на диалога с творците; активно развитие на печатните продукти; подчертаване уникалните предимства на печата; доказване ефективността на печатната реклама; връзки с обществеността и създаване на образи за печат; укрепване на печатното лоби.
Даниел Зийгел, мениджър технически продажби за Централна Европа, UPM paper Business Group, представи „Промяна на света на печатните медии — наше общо предизвикателство и възможности“. Той направи преглед на ситуацията в миналото и понастоящем на печатната индустрия в Европа и открои очакваните посоки на развитие.
Г-н Зийгел представи съвременните предизвикателства пред печатарите: намиране на подходящите продукти и партньори; инвестиране в технологии, образование, стандартизация и екология; овладяване на бързи и сложни процеси. Приносът на доставчиците на хартия обхваща: увеличаване и генериране на търсенето на печатни продукти; интегриране на хората по цялата верига на доставките; демонстриране на добавената стойност на печата; превръщане на „стойността“ в измерима величина; разпространяване на технологии и нововъведения; проучване и долавяне на тенденциите и търсенето на пазарите. Като обобщение Даниел Зийгел посочи: „Ако откриете благоприятна бизнес възможност в сферата на специализацията, стандартизацията и съблюдаването на клиентските предпочитания, нашето споделено предизвикателство е да се създаде стабилен бизнес в ситуация „печеля/печелиш“. Ние в UPM сме готови да го сторим.“
„Печат с добавена стойност при опаковките, изработени по метода на листовия офсетов печат“ бе темата, представена от Роберт Шнайдер, технически мениджър офсетен печат, Sun Chemical. „Ние сме най-големият доставчик в света на печатарски мастила, покрития и пигменти. Работим на следните пазари: защита на търговски марки, покри тия търговия/тук не трябва ли да има запетайка между двете думи, или това е термин, консумативи, козметика, цифров печат, ролни етикети, опаковане, опаковъчен дизайн, пластмаси, издателска дейност, ситопечатна графика, промишлен ситопечат, специални мастила“ — изтъкна г-н Шнайдер. Sun Chemical Central Europe присъства в 13 държави с 12 дъщерни компании и 183 служители. Нетните продажби за последната година достигат € 95 милиона. Роберт Шнайдер информира присъстващите за печата с добавена стойност при опаковките, изработени по метода на листовия офсетов печат, за решенията при печата с добавена стойност, продукти на печата с принадена стойност, ефекти от подсилване на търговската марка, опаковъчните функции, решенията за защита на търговски марки, технологии за опаковане на храни… Той обясни, че продуктите на Sun Chemical са създадени и се произвеждат в съответствие с „EuPIA стандартите за печатарски мастила, прилагани за повърхности без директен контакт с храни, на материали и изделия за опаковане в хранителната индустрия“.
В речта си „Икономическо развитие в европейската полиграфическа индустрия и текущи дейности на Intergraf“ Беатрис Клозе, генерален секретар на Intergraf, представи профила на полиграфическата индустрия в Европа — сектор, доминиран от малки и микрофирми, фокусирани главно върху местния пазар и зависещи от рекламата. Понастоящем инвестирането е силно затруднено, тъй като промишлеността се характеризира със структурен свръхкапацитет. Г-жа Клозе представи прогнозата на Intergtaf за печатарската индустрия в ЕС през 2009 г. — изследване от юни 2009 г., направено от Apenberg&Partner за GAIN (Graphic Intelligence Network). Анализът на оборота за печатни продукти и процеси показва спад от 6,4% за печатарската индустрия като цяло. Прогнозата за развитието на продукти в 15-те държави от ЕС е следната: печат на вестници –6,6%, печат на списания –10,9%, печат на търговски материали –9,30%, печат на книги –10%. Прогнозата за развитие на процеси: листов офсет –10,6%, ролен офсет –8,7%, дълбок печат –6,4%, цифров печат +7,7%. Според Intergraf действията, които трябва да бъдат предприети от една фирма на национално и европейско ниво са:
1. Следване динамиката на европейската печатарската индустрия в един глобален пазар.
2. Развиване на услуги с добавена стойност и намиране на нова основа за растеж.
3. Инвестиране в човешки ресурси и развиване на нови за индустрията умения.
4. Интензификация на европейските изисквания вътре в индустрията (околна среда, здраве и безопасност, стандартизация, хармонизация със законодателството на Европа, намаляване на деформиращите фактори).
5. Интензивност на проучванията и нововъведенията.
6. Подобряване образа на печатарската индустрия чрез нейните успехи.
Г-жа Клозе изтъкна също и някои ключови моменти за бъдещето: развитие на европейска проучвателна и иновативна мрежа; сътрудничество с European Forestbased Technology Platform; развитие на национални печатарски мрежи.
Даяна Салагеан, мениджър международни отношения, Agressione Group, Румъния, посочи в презентацията си „Пазарът на хартия и дървесина в Румъния от лидерската гледна точка на Agressione Group“, че румънските производители на хартия, подобно на колегите си в Европа, страдат от настоящата криза. Преди нея, през 2008 г., в Румъния е имало около 1450 печатници, от които 30% в Букурещ. Пазарът все още се домини ра от по-големите издателски къщи, чийто дял е около 80%. През последните месеци на 2009 г. няколко десетки печатници са фалирали и още толкова са близо фалит. Обичайната ситуация в момента е: клиентите плащат с големи закъснения, доставчиците искат парите си по-бързо, банките и държавата не подкрепят индустрията. Справочниците, вестниците, списанията, книгите изпитват силното влияние от цифровизирането: тиражите намаляват, обемите се свиват (преминаването към таблоидния формат означава 50% по-малко хартия); рекламодателите следват изискванията на потребителите и заменят печатните издания с Интернет; по-младите поколения четат все по-малко.
В презентацията си г-жа Салагеан предложи някои решения за съществуващите проблеми в индустрията: пускане на безплатни вестници на пазара; представяне на нови продуктови категории като персонализирани фотоалбуми, поздравителни картички, индивидуални календари и др.; фокусиране върху качествено съдържание; продукти с възможност за подмяна на данните и сортирането — шанс да се задържат клиентите по-дълго; представяне на специализиран печат (повече елементи за сигурност, гъвкаво опаковане, нова функционалност, творческо използване на мастила и лакове); фокусиране върху илюстрационния печат, който все още доминира на пазара (около 50%).
Даяна Салагеан посочи 20-те топпечатници и главните търговци на хартия и картон в Румъния, както и някои фактори и показатели за Agressione Group, която е със 100% частен румънски капитал и над 17 години опит на пазара. Agressione работи с 11 регионални офиса на площ 14 000 кв.м. В момента има 110 служители и 2000 активни клиенти. Продажбите през 2008 г. възлизат на 34 000 тона, очакваният обем за 2009 г. е около 37 000 тона.
Камелия Буда, генерален директор на Euroexpo Trade Fairs, Румъния, представи фирмата си и значението на печатарските изложeния в Румъния. Тя изтъкна, че в региона и по света „търговските изложби и изложения са задължителни за печатарската индустрия“.
В презентацията си „Бъдещи общи действия на страните — членки на Балканския печатарски форум“ д-р Росица Велкова, координатор на Балканския печатарски форум, изрази амбицията на страните-членки да действат като активна регионална общност на печатните медии. Тя представи и стартиралия на 8 декември 2009 г. интернет сайта на Балканския печатарски форум: http://www.balkanprintforum.org, който ще спомага за подобряване обмена на новости и информация. Някои други важни дейности на форума са провеждане на срещи на представители на балканската преса и активизиране на контактите между техническите училища и университетите за приложни науки на Балканите и в някои от партниращите страни.
Участниците имаха възможност да обсъдят бъдещите общи действия на Балканския печатарски форум: размяна на техническа информация, помощ за подготовка и обучение на студенти и печатари в региона, промоция на събития в полиграфическата индустрията на балканските страни, информационен обмен между балканските медии.
Първата среща на представителите на балканските училища и университети по графични изкуства и на балкански журналисти се осъществи след презентациите. Тя разкри голям потенциал за близко сътрудничество и взаимопомощ.
Посещения
На 23 октомври 2009 г. гостите на форума имаха възможността да посетят две румънски печатници, където се срещнаха със специалисти и ръководители и обмениха възгле ди, мнения, информация и ноу-хау. Фирмата Elixir Press в Букурещ, основана през 1994 г., е специализирана в развлекателните публикации, особено списания и книжки с кръстословици. Тя е пазарен лидер в сектора публикуване на кръстословици със среден месечен тираж над 1 милион броя. Г-н Василе Тирсолеа, генерален директор на Elixir Press, представи на 80 от гостите на Балканския печатарски форум новите машини manroland — петцветен ROLAND 200 и четирицветен ROLAND 500, в действие.
Г-н Герхард Сунд, председател на борда и г-н Андраш Алберт, генерален директор на EDS Romania S.R.L, приветстваха международните и румънските гости в своята издателска къща в Гимбав, близо до Брашов. EDS Romania, основана през 2008 г., е специализирана в областта на офсетовия печат с горещо сушене на рекламни приложения, както и на високотиражни списания.
Преди около година издателската къща е била екипирана с две хийтсет ролни офсетови печатни машини на manroland — печатна линия LITHOMAN на manroland (32 страници A4, разположени напречно) и печатна линия LITHOMAN (48 страници A4 по дължината на цилиндъра). 32–страничаната LITHOMAN има максимална дължина на цилиндъра 1260 mm, автоматичен регистър и контрол на цветовата плътност, сгъвачна система с интегрирано шиене и достига максимална скорост на печат 65 000 оборота за час. 48-страничната LITHOMAN има максимална дължина на цилиндъра 1460 mm и достига максимална скорост на печат 42 000 оборота за час. И двете машини използват високопроизводителната технология printnet за ефективно пренасяне на многоцветни данни.
Петият Балкански печатарски форум ще се проведе в Будапеща, Унгария през втората половина на 2010 г.