Университетът по библиотекознание и информационни технологии (УниБИТ) е наследник на Държавния библиотекарски институт, създаден през 1950 г. — едно от трите най-стари европейски висши училища, подготвящи специалисти в областта на библиотекознанието и книгознанието. Изминалите 60 години съвпадат с началото на прехода от индустриалната към информационната епоха и предизвиканата верига от промени във всички области на социума. Образователната сфера в най-голяма степен е подложена на натиска на промяната, тъй като основният ù приоритет е да осигури подготвени специалисти, които да продължат и да осъществяват промяната за живот на обществото в новата среда. За университети, подготвящи специалисти в информационната област, предизвикателствата са още по-големи предвид ускорените темпове на „стареенето“ на знанията в тази сфера. Като прибавим изключително изострящата се конкуренция на пазара на образованието в областта на информационните технологии, условията за утвърждаването на авторитет и привличането на студенти са изключително сложни и изискват непрекъсната адаптация и изпреварващи стъпки за запазване на конкурентно предимство.
Какви са конкретните предложения на УниБИТ за пазара на висше образование в България?
УниБИТ притежава стандартна университетска харта Erasmus, която позволява на студентите мобилност по програмата за учене през целия живот, както и да се обучават в различни университети в чужбина за определен период. Установени са международни връзки и са сключени двустранни договори за сътрудничество с университети и институции в Русия, Германия, Франция, Полша, Сърбия и Черна гора, Турция и др. УниБИТ е редовен член на най-авторитетните международни организации в информационната сфера: IFLA — Международната федерация на библиотечните асоциации, LIBER — Асоциацията на европейските научни и академични библиотеки, EBLIDA — Европейското бюро на библиотечните и информационни и документационни асоциации, ICOM — Международния съвет на музеите, БИД — Националния технически комитет по стандартизация в архивната, библиотечната, информационната и издателската дейност (ТК 16), Съюза на печатарската индустрия в България, Българска библиотечно-информационна асоциация (ББИА) и др. Условията за обучение в УниБИТ кореспондират с високите изисквания за осигуреност в новата информационна среда — осъвременена сграда със съвременно оборудвани аудитории, семинарни компютърни зали, лаборатории, модерен библиотечно-информационен център, първият параклис в университет в България — „Св. Николай Чудотворец“, музейни сбирки „Духовност и лидерство“ и „Съвременна българска духовност“, спортна база с гимнастически салон и тенис кортове, столова и осигурено общежитие за редовната форма на обучение.
Компютърната лаборатория „Джон Атанасов“ предоставя новата услуга безжичен интернет (Wi-Fi) на територията на УниБИТ по проекта „i-Зона“. Проектът „i-Зона“ е пореден етап в развитието на програмата „i-България“, а също и в националния проект за създаване на виртуално образователно пространство в България и стимулира приложението на компютърните технологии в обучението, научноизследователската дейност, иновациите и висшето образование. В УниБИТ функционира лицензиран Център за обучение и тестване за получаване на ECDL сертификати за компютърни умения. На разположение на студентите, докторантите и преподавателите са и ресурси за създаване на видеофилми, изградена е мултимедийна информационна система.
В УниБИТ се обучават студенти за получаване на образователно-квалификационни степени „бакалавър“, „магистър“ и образователната и научна степен „доктор“.
Продължителността на редовното и на задочното обучение в УниБИТ в образователно-квалификационната степен „бакалавър“ е четири години. Наред със знанията по основната специалност студентите получават много добра подготовка по информационни и комуникационни технологии, по английски език, а в някои специалности — и по руски език; имат възможност за добра спортна подготовка.
В УниБИТ за обучение в образователно-квалификационна степен „бакалавър“ могат да кандидатстват лица, които имат завършено средно образование, даващо им право да продължат обучението си във висше училище.
Кандидат-студентите могат да кандидатстват за една, две или всичките единадесет специалности в редовна и задочна форма на обучение.
Кандидатстването на лица с българско гражданство за обучение в образователно-квалификационната степен (ОКС) „бакалавър“ се извършва по един от трите начина:
а) с оценки от Държавен зрелостен изпит;
б) чрез полагане на конкурсен изпит на хартиен носител;
в) чрез полагане на електронен конкурсен изпит.
В структурата на УниБИТ е включен Факултет по библиология, информационни и социални науки и обществени комуникации (ФБИСОК), в чийто състав са седем катедри.
• Катедра „Библиотечни и информационни науки“
• Катедра „Библиотечен мениджмънт“
• Катедра „Книга и общество“
• Катедра „Културно-историческо наследство“
• Катедра „Информационни системи и технологии“
• Катедра „Комуникации и сигурност“
• Компютърни науки.
Обучението на студентите в квалификационната степен (ОКС) „бакалавър“ се осъществява в седемте катедри и департамента по общообразователни дисциплини в редовна и задочна форма на обучение по единадесет специалности, като са създадени условия и за повишаване на квалификацията и използване на специализирани форми на обучение. Те се предлагат в Център за продължаващо обучение, Център за дистанционно обучение, Център за кариерно ориентиране и развитие, Център за сигурност и защита на информацията и Център за обучение на докторанти. Освен за получаване на висше образование по основна специалност са създадени възможности за получаване на образование и по втора специалност, както и за предсрочно завършване на обучението.
Накратко ще представим единадесетте специалности, в които се обучават бакалаврите в катедрите на ФБИСОК на УниБИТ:
1. Библиотекознание и библиография (ББ)
Целта на обучението в специалността е да се подготвят бакалаври, способни да се реализират пълноценно в библиотечната институция, която през последните години се модифицира в широкоспектърен библиотечно-информационен център, придобиващ функциите за обслужване на потребителите на информация не само с релевантни документи, но и с отговор на библиографски и фактографски въпроси от всички области на знанието и обществената практика. Студентите изучават дисциплини, които ги запознават със същността, структурата и функциите на библиотеката и библиографията, със съвременните библиотечно-информационни технологии, библиотечния мениджмънт, маркетинг и PR технологии. По време на следването се провежда учебна практика във водещи библиотеки. Паралелно с професионалните знания студентите получават и общообразователни знания преди всичко в областта на обществените и хуманитарните науки — чужди езици, литература, история, политология и др.
Завършилите успешно могат да се реализират във всички видове и типове библиотеки и в техните структурни звена: комплектуване, каталогизация, обслужване — традиционно библиотечно и справочно-информационно; в документалните отдели на редакции на издателства и на периодични издания, а също и в документалните отдели на националните и други медии (радио и телевизия), в подобни структурни звена на фирми в книготърговията; в информационни служби на министерства, комитети, фондации и др.
2. Библиотечен мениджмънт (БМ)
Целта на обучението е да подготви бакалаври в областта на библиотечния и информационния мениджмънт. Придобива се широкопрофилна теоретична и практическа подготовка: относно принципите, теориите и научните подходи в организацията и управлението, в администрирането и в оценката на качеството на дейност в библиотеките, информационните центрове, културните институции и различните обществени организации; върху същността и видовото разнообразие на библиотечната институция; по основните библиотечно-библиографски дейности и процеси и с овладяване на съвременните библиотечно-информационни технологии.
Образователната програма осигурява получаването на: специализирани знания по библиотечен мениджмънт, маркетинг и обществени комуникации; задълбочени знания за спецификата и функциите на библиотечната институция; за организацията, управлението и използването на информационните ресурси; по информационни системи, системен анализ, информационно брокерство, стандартизация и мениджмънт на качеството, интелектуална собственост, управление на проекти и др.
Предвидена е възможност студентите да избират дисциплини съобразно своите интереси — европейска интеграция и комуникационни практики, иновации в библиотеката, информационна компетентност, уебдизайн, мениджмънт на културно-историческото наследство и др. Професионалните знания се допълват с общообразователни дисциплини в областта на обществените и хуманитарните науки: политология, езикова култура, чуждоезикова подготовка, организационна психология, правна информатика и др.
Учебният план е съобразен с програмите на чуждестранни висши училища, които обучават в сродни специалности, и осигурява условия за международна сравнимост и образователна мобилност. Придобилите образователно-квалификационна степен „бакалавър“ по „Библиотечен мениджмънт“ притежават широкопрофилна квалификационна рамка от знания и умения и са компетентни да изпълняват управленски и организаторски дейности във всички видове и типове библиотеки; в информационни центрове; в информационни служби на министерства, комитети и фондации; в читалища, музеи, архиви и други културни институции; в документални отдели на държавни, обществени, бизнес и други институции и организации.
3. Печатни комуникации (ПК)
Целта на обучението е да подготви бакалаври в областта на печатните и новите медии, съвременния издателски бизнес, маркетинга и мениджмънта на традиционните и новите видове издания. Обучението е съобразено с необходимостта от образователна мобилност и международна сравнимост на получаваните знания и придобитите умения.
Знанията и уменията на студентите се придобиват от изучаваните дисциплини в областта на печатните и новите медии, маркетинг и мениджмънт на съвременния издателски бизнес, книгознание, библиографии и библиографиране, обработка на документи, старобългарска, нова и съвременна българска литература, чуждестранна литература, езикова култура, стандартизация на библиотечно-информационната дейност, проблеми на информационната цивилизация и др.
С по-широкото застъпване на съвременните компютърни комуникационни технологии в документната медийна област се получават познания за новите информационни технологии, дигиталната конверсия на традиционните издания, електронното книгоиздаване, електронния маркетинг в издателския бизнес. Извънаудиторните форми (курсови задачи, самостоятелни курсови проекти, организирана във всички видове медии специализираща практика) осигуряват и практически умения, които дават възможност на завършилите специалността бакалаври да работят във всички видове медии — традиционни и електронни, в антикварната търговия, в рекламата, връзка с медиите, в библиотеките (комплектуване на литература, обработка и маркетинг на библиотечната дейност), в музеи, архиви, информационни центрове. Показалите отличен успех и мотивация за постигане на знания и компетентности за бъдещата професия получават учредената стипендия на УниБИТ на името на „Хр. Г. Данов“.
4. Информационни фондове на културно-историческото наследство (ИФКИН)
Целта на обучението е подготовката на широкопрофилни специалисти в областта на издирването, идентификацията, опазването, изследването, популяризирането на КИН, намиращо се в различни населени места и институции, за нуждите на обществото и държавата; квалифицирани изпълнителски и управленски кадри за работа в архиви, библиотеки, читалища, музеи, галерии с различен характер, специализация и статут; специалисти в областта на разпространението и развитието на КИН като фундамент на националната култура за реализацията на националната културна политика за устойчиво развитие на региона и страната.
Образователната програма осигурява интердисциплинарен характер на обучението, отговарящ на същността на КИН като специфична културна и социална област и обект на информационна осигуреност; теоретична и приложна ориентация на обучението в съответствие с изискванията на културните институции и тенденциите в развитието на научните, практическите и технологичните особености при организирането и използването на информационните фондове на КИН; съобразяване с международните изисквания за разпространяване на информацията за националното културно богатство и за неговата социализация; приемлива свобода на избор на учебните дисциплини при оптимално разгръщане на вариантите на учебния процес; съизмерима с кредитната система, осигуряваща мобилност на студентите.
Специалността и УниБИТ осигуряват три специални годишни стипендии за студенти от специалността ИФКИН с отличен успех и изявени интереси в областта на културно-историческото наследство.
Успешно завършилите могат да се реализират в държавни, областни и местни структури за организация и управление на информационните фондове на културата и културно-историческото наследство; в музеи, галерии, архиви, деловодни служби, библиотеки, читалища, специализирани документални фондове и др.; като експерти и консултанти по културни направления и маршрути, свързани с културния туризъм в държавни и частни, международни и национални структури; като специалисти по подготовка на печатни и електронни документи, свързани с представянето на КИН, и др.
5. Информационни ресурси на туризма (ИРТ)
Целта на обучението е да подготви бакалаври с теоретична и приложна насоченост в областта на информационните ресурси на туризма.
Изучават се фундаментални и специализирани дисциплини като: информационни технологии и информационни системи на туризма, организация и управление на туризма, информационни ресурси на туризма, държавна политика в областта на културно-историческото наследство и туризма, социална психология, архитектурно, археологическо, етнографско и фолклорно и съвременно културно наследство, етнокултурни и етнорелигиозни общности, информационен мениджмънт, маркетинг и реклама, икономика на туризма, география на туризма, европейски проекти и програми в областта на туризма, информационно планиране и анимации в туризма, междукултурно многообразие, опазване на паметниците на културата и на традиционните културни практики, информационни и маркетингови комуникационни практики за развитието на туризма, икономически измерения на туризма като фактор за устойчиво развитие, европейски практики за развитие, мениджмънт и защита на културно-историческото наследство.
Завършилите успешно бакалавърска степен по „Информационни ресурси на туризма“ могат да работят като: ръководители и организатори на информационните ресурси на туризма в държавни и бизнес организации; ръководители и организатори на туроператорски и туристически агенции и фирми; консултанти и експерти във всички направления на дейностите по информационни ресурси на туризма.
6. Информационни технологии (ИТ)
Целта на обучението е да подготви бакалаври в областта на информационните технологии, притежаващи теоретична и практическа подготовка. Изучават се задължителните дисциплини като информационни системи, системен анализ, бази данни и автоматизирано обслужване, организация, управление, обработка и използване на информационните ресурси, компютърни мрежи и комуникации, информационно и стандартизационно осигуряване и приложение на информационните технологии в бизнеса, администрацията и науката, информационна политика, информационен мениджмънт, защита на информацията и на интелектуалната собственост.
Студентите имат възможност да избират дисциплини съобразно своите интереси в областта на обектно ориентираното програмиране, контент мениджмънт системите, софтуерната ергономия и др. Студентите получават общообразователна подготовка по математика, информатика, статистика, бизнес психология, философия, политология и др.
Завършилите успешно бакалавърската програма по „Информационни технологии“ могат да работят като аналитични и приложни специалисти по разработването, поддържането и управлението на информационни системи в сферата на науката, администрацията и бизнеса.
7. Информационно брокерство (ИБ)
Целта на обучението е да подготви бакалаври с теоретична и приложна насоченост в областта на информационното брокерство. Изучават се дисциплини по информационно брокерство и икономика: брокерство, информационни пазари за традиционни и електронни продукти и услуги, нормативно-правни основи на информационното брокерство, математически основи на информационното брокерство, методи за обработка на данни и документи, системен анализ, основи на компютърните системи, програмиране, комуникационни технологии и мрежи, информационни системи, софтуерна ергономия, маркетинг, реклама, финансово-счетоводни операции, борси и борсова търговия, консултинг, фирмено управление, бизнес прогнозиране, риск мениджмънт, информационен мениджмънт, бизнес психология.
След завършване бакалаврите по информационно брокерство могат да работят като информационни посредници, информационни специалисти за осигуряване на информация в различни правителствени, неправителствени, индустриални, научни и културни организации, както и в селското стопанство, фармацията, здравеопазването, в инженерни фирми, промишлени предприятия, администрация, в звена на отбраната и сигурността и др.
В съответствие с националната класификация на професиите и длъжностите в България те могат да се реализират и като документалисти, експерти по икономическа и техническа информация.
8. Информационна сигурност (ИС)
Целта на обучението е да подготви бакалаври с теоретична и приложна насоченост в областта на съвременните технологии за информационна сигурност.
Изучават се фундаментални и специализирани дисциплини като линейна алгебра и аналитична геометрия, математически анализ, системен анализ, информационен мениджмънт, основи на компютърните системи, теоретични основи на информатиката, програмиране, информационни системи, компютърни мрежи и комуникации, методологични основи на информационната сигурност, криптография и криптология, защита на информацията в компютрите и мрежите, информационна сигурност в интернет, защита на класифицирана информация, защита на интелектуалната собственост, нормативно-правни основи на информационната сигурност, риск мениджмънт, бизнес психология.
Завършилите успешно бакалавърската програма по „Информационна сигурност“ могат да работят като администратори по информационна сигурност в държавни и бизнес организации, в сектора за отбрана и сигурност, финанси и банково дело, в инженерни фирми, промишлени предприятия и др.
9. Компютърни науки (КН)
Целта на обучението в специалността „Компютърни науки“ е да подготви специалисти с висше образование, които ще решават с помощта на съвременната информатика и технологии задачи на практиката от системен и/или приложен характер. Учебният план е разработен в съответствие с изискванията Computing Curriculum 2008 (CC2008), на световните професионални организации ACM и IEEE.
Студентите, обучаващи се по специалността „Компютърни науки“, придобиват фундаментални знания по дис кретна математика, теория на формалните математически машини и теория на алгоритмите; по съвременните компютърни архитектури и системи, компютърните мрежи и комуникации, езиците за програмиране и структурите от данни, теоретичните основи на операционните системи, системите за управление на бази от данни, компютърната графика, изкуствения интелект и технологиите на софтуерното производство, съвременните програмистки парадигми — процедурното, обектно-ориентираното, функционалното и логическото програмиране. Те ще получат задълбочени знания в профилиращите направления на информатиката: компютърни мрежи и комуникации, системна администрация, бази от данни, компютърна графика, електронна търговия, както и фундаментални знания и умения за анализ, проектиране, разработка, тестване, внедряване и поддържане на софтуерни технологии и системи; ще познават съвременните теории, практики, подходи и средства за разработка на софтуер като структурно програмиране, техники за тестване на системи, техники за доказване на коректността на програми.
Специалистите, завършили успешно бакалавърската програма по „Компютърни науки“, могат да прилагат знанията и уменията си във всички организации и фирми, свързани с развитието или използващи в дейността си постиженията на съвременните компютърни науки и информационните технологии. Те могат да работят като аналитици и специалисти по приложно програмно осигуряване на компютризирани системи — в правителствени организации; в телекомуникационни компании и транспортни фирми; в банки, застрахователни дружества и други финансови институции; в химическата, биомедицинската и фармацевтичната индустрия; в селското стопанство; в здравеопазването; в инженерни фирми, промишлени предприятия и др.
10. Национална сигурност и културно-историческо наследство (НСКИН)
Целта е да се подготвят експерти, които да се ориентират в глобалната, регионалната и национална политическа обстановка и на тази основа да могат да вземат решения по проблемите на националната сигурност, опазването и съхраняването на националното културно-историческо наследство.
Учебният план включва учебни дисциплини по проблемите на националната сигурност и КИН. Задължителните дисциплини дават фундаментални знания за международната и националната сигурност, за нейните политически, информационни и духовни аспекти; актуални проблеми на разузнаването, контраразузнаването, съвременния тероризъм и контратероризъм, както и базови знания за културата, културно-историческото наследство и институции (архиви, музеи, библиотеки). Избираемите и факултативните дисциплини третират разнообразни аспекти на информационните системи и технологии и тяхното приложение при опазване на националната сигурност и културно-историческото наследство — свързани с науката, етническите групи, медиите, властта и политиката и др.
Гаранция за провеждане на качествен учебен процес и натрупване на знания и умения, които да са основа за реализация, е както висококвалифицираният академичен състав от УниБИТ, така и експерти от практиката (ДАНС, НРС, МО, МВР, МВнР, медии и др.).
11. Информационни технологии в съдебната администрация (ИТСА)
Целта на обучението е да подготви бакалаври с теоретична и приложна насоченост в приложението на информационните технологии в съдебната администрация.
Изучават се фундаментални дисциплини по информатика, информационни технологии, право, информационни системи, бази данни и автоматизирано обслужване, организация, управление, обработка и използване на специализирани за съдебната администрация информационни ресурси, комуникационни технологии, включително интернет, сигурност и защита на информацията, информационно осигуряване и приложение на информационните технологии в съдебната администрация, архивистика и документалистика, системен анализ, статистика и др. Предвидена е възможност студентите да избират дисциплини съобразно своите интереси — информационен мениджмънт, организационна психология, административни комуникации, философия, политология и др.
Специалистите, завършили успешно бакалавърската програма по „Информационни технологии в съдебната администрация“, могат да заемат различни ръководни и експертни длъжности в органите и звената на съдебната и изпълнителната власт, в международни и европейски институции, както и в неправителствени организации. В съответствие с националната класификация на професиите и длъжностите в Република България те могат да работят като документалисти, експерти по правна информация.
След завършване на обучението си бакалаврите от всичките единадесет специалности на УниБИТ могат да продължат образованието си в магистърските програми в УниБИТ, а също и в други университети в страната и в чужбина.
Акредитацията на бакалавърските програми на УниБИТ премина успешно с оценка „Мн. добър“, за което принос имат и работодателите на завършилите наши студенти, които дадоха висока оценка на знанията и компетентностите на подготвените специалисти. Добър атестат за подготовката на завършилите бакалаври е и фактът, че повече от 90% от тях си намират работа по специалността, за което принос има и Центърът за кариерно развитие и най-вече непрекъснатата ни връзка с бизнеса и социалната сфера.
За насочеността на магистърските и докторските програми и подготовката на студентите по тях в УниБИТ ще ви запознаем в следващи публикации. Очакваме новите си студенти и през настоящата кандидатстудентска кампания с увереността, че изборът на УниБИТ им дава шанс да получат подготовка, съответстваща на изискванията на обществото и икономиката на знанието.
За контакти:
проф. д-р Иванка Павлова —
заместник-ректор по учебната дейност на УниБИТ
тел.: 02/970 85 80; 0878 533 769
е-mail: vanya_pavlova@abv.bg
София 1784, бул. Цариградско шоссе 119