Оценката на бъдещите тенденции в европейската печатарска промишленост изисква съобразяване с пресичащите се ефекти на технологичното развитие, с тенденциите в бизнеса, както и със сигналите, идващи от обществения и пазарния сектор, отнасящи се до грижата за околната среда.
Изхождайки от тенденциите през 2007 г., би трябвало да се очаква продължаване на позитивното развитие. Световната икономическа криза обаче, която настъпи през 2008 година, наложи промяна в прогнозите. Eurostat, отделът на Европейската комисия за статистическа информация, отбеляза спад между 6% и 12% при краткосрочните индикатори за печатарската промишленост през първата половина от годината в пет от държавите, които са представили предварителни данни. Няма съмнение, че тази извадка е валидна за повечето държави, тъй като през миналата година много европейски страни официално навлязоха в рецесия.
Невъзможно е да се приемат каквито и да е прогнози за оздравяването на печатарската промишленост, тъй като тя не е сред двигателите, стимулиращи бизнеса. Всичко зависи в голяма степен от позицията на бизнес мениджърите по отношение на възстановяване бюджетите за реклама или от комуникацията с клиентите, осигуряваща нови пазарни успехи и т. н.
През май 2008 г. изложението Drupa се проведе в многообещаваща атмосфера със силен акцент върху иновации, основно в областта на автоматизацията и смесените медии. Фокусът бе върху екологичните решения на всички производствени етапи. Отбелязано бе, че изложението е много добре посетено, особено от чуждестранни специалисти, а интересът към новаторските решения бе голям. Производителите обаче отчитат, че значителна част от договорите, инициирани по време на Drupa, няма да могат да бъдат финализирани. Печатарите искат да изчакат известно време и тогава да вземат решение в каква посока да развиват бизнеса си.
Ентусиазмът за нови инвестиции, считани за атрактивни през май миналата година, постепенно бе заменен със съмнения. Това бе резултат от шестмесечния период на колебливи тенденции и алармиращи новини за икономическото развитие. Печатарските компании в момента не възнамеряват да разширяват производствените си капацитети, освен ако инвестициите не допринасят за повишаване на специфични аспекти от тяхното производство.
Отрасълът страда от„структурен производствен свръхкапацитет“
което важи също така и за някои други промишлени сектори, както и за други части на света. Някои печатници успяват да развият фирмена стратегия, използваща предимството на този общ свръхкапацитет, която им позволява да са партньори при изпълнението на поръчки с много кратки срокове на доставка.
Печатарската промишленост е традиционно открита към иновации, особено към разкриващите нови пазарни ниши. При новостите в областта на ролния печат се демонстрира, че интернет действа като издателска платформа, която ускорява, опростява и поевтинява процеса на издаване.
Автоматизацията на процесите продължава да впечатлява заради потенциала да се конвертират рутинни задачи в софтуерни програми и автоматизирани работни потоци. Освен уменията за контролиране и наблюдаване на процесите, убеждаващ аргумент е демонстриране нивото на зрялост и функционалност, които осигуряват необходимата синергия между технологиите.
Концепцията за „смесена медия“ се очертава като бъдеща стъпка в мултимедийните приложения. Към мултимедията вече не се отнасят като към различна медия или като към паралелно оперираща платформа, а технологиите могат да се комбинират — например, реализира се издателска дейност от централна база данни, която чрез поддържаната автоматична преработка преминава в глобалната работна мрежа.
Дигиталният печат запазва позициите си на добре приспособен процес за нови и бързи пазарни възможности, отговаряйки и на изискванията за растящ брой приложения. В някои държави делът на този вид печат е почти равен на листовия офсетов печат. Броят на поръчките за цифров печат е много добър при нискотиражна и персонализирана продукция. Новостите в областта на тонерите, медийните и довършителните опции дават възможност за нови видове печатни продукти, например фотоалбуми, календари, поздравителни картички, опаковъчни решения за ниски тиражи, специални решения за надеждност при възпроизвеждане на документи.
Разглеждайки технологията на цифровия печат, може да се очаква мастилено–струйната технология да разшири позициите си на пазара благодарение на изключителната си гъвкавост, включваща широк спектър от приложения, голям избор на мастила, материали и формати.
Независимо че дигиталните печатни машини предлагат нов потенциал, развитието в областта на офсетовия печат е също много впечатляващо, а нивото на производствени възможности на оборудването ще продължи да доказва факта, че всяка технология има свой собствен пазар и своя собствена сила.
При ролния офсетов печат предлаганите нови големи ширини на хартиената рола, комбинирани с по-високи скорости, достигат възможности, характерни до момента само за дълбокия печат. Това поставя много въпроси за бъдещото развитие на пазарите на ролния офсетов печат и на дълбокия печат. Необходим е анализ на развитието в светлината на пазарните тенденции предимно при списанията, където читателите проявяват все по-голям интерес към много специфични теми и хобита. Голямото разнообра зие от различни култури и езици намалява допълнително възможностите за много високи тиражи и аргументира тенденцията към обединяване на пазара за двата процеса.
Големи са бурите, които смущават икономическия климат, но инвестициите в областта на опазване на природната среда се разглеждат като „надеждна стойност“.
Екологичните проблеми все по-сериозно завладяват потребителите на печатни продукти, а печатарите от своя страна се стараят да не разочароват клиентите си. Те са окуражени също и от фактите, които показват, че намаляването на производствените разходи може да се свърже с усилията за намаляване разхода на суровини и на количеството отпадъци, на консумацията на енергия и т. н.
Под натиска на общественото мнение и действията на властите, към печатарската промишленост се поставят изисквания за провеждане на мерки, противодействащи на глобалните промени в климата. Акционерите изискват съответна информация и прозрачност по отношение на емисиите от въглероден диоксид (CO2), отделяни за изработване на печатни продукти на първа инстанция, както и ултимативни действия в областта на намаляване на емисиите от CO2. За целта са необходими специфични за отрасъла калкулатори на CO2. Проблемът предизвиква както ентусиазъм, така и загриженост, тъй като всяка промишлена дейност има своите специфики, които трябва да се отразят в лесни за ползване от потребителя инструменти и средства. Предлагат се решения от различни групи производители и потребители. Сегашното състояние в Европа е следното: властите работят съвместно с националната промишленост във Франция и Великобритания. Германската федерация на печатарите предложи през септември миналата година калкулатор, специфичен за печатарската промишленост. Във всички случаи най-важно е постигането на точен баланс и ограничения в печатарските дейности при използването изключително и единствено на „първични данни“ или източници (специфични за печата) и в противовес на това — използването и на „вторични данни“. Германският калкулатор на въглероден диоксид „CO2 Rechner“ имаше много голям принос за тези нужди, благодарение на удобството му за ползване от потребителя, както и на стратегията на Германската федерация за безплатното му разпространение сред нейните членове, контрастираща много положително на фона на търговската предприемчивост.
Изследванията на цялостните CO2 емисии на печатния продукт хвърлят светлина върху съответната отговорност на партньорите в сектора на „печатната комуникация“. При производителите на хартия пък се потвърждава изцяло характеристиката за отрасъл, изискващ високо потребление на енергия.
Обществото и клиентите ще имат различни възможности да се възползват от този нов източник на данни — от една страна като сертификат за работата на дадена печатница, а от друга — под фòрмата на етикет ще бъдат посочени всички производствени етапи в изработката на дадения печатен продукт, в зависимост от използваната схема. Изследвания на експерти доказаха, че е трудно да се съберат актуални и надеждни данни. Въпреки че се правят много усилия за формулирането на методология и за подготовката на адекватни стандарти, рискът от поява на грешки и недоразумения, които да доведат до погрешни и трудно поправими оценки, остава сравнително висок.
Данните за CO2 емисиите при производството на хартия не успокояват противниците на използването на хартия, за разлика от положителните съобщения относно СО2 секвестирането при дървесните продукти. Секторът на европейската „печатна комуникация“ като цяло се обединява около идеята за преосмисляне и подобряване на комуникацията по проблема. Новата тенденция на развитие е в посока на използване и превръщане в предимство на аргументите, използвани от критиците на хартия, които изнасят на преден план електронната медия. Но съществуват също така и много не дотам положителни аргументи по отношение на компютрите и електронната медия.
Този материал няма да е пълен, ако не споменем, че европейската индустрия като цяло е много активна при въвеждането на новите изисквания за химикали REACH. В печатарската промишленост постепенно стартира диалог между печатарската индустрия, като т. нар. „даунстрийм потребител“ (движещ се по течението) и производителите на химикали. Имайки предвид условията на пазара, със сигурност може да се каже, че този диалог ще продължи много дълго. Сложността на законодателството и честата липса на информация, която би трябвало да е налична, при условие че REACH се ползва с целия си потенциал, водят до допълнителни изисквания. В резултат на това, работещите по технологията на дълбокия печат трябва да пререгистрират рециклирания толуол, което за щастие е доста проста административна мярка.
В заключение може да се отбележи, че повече от всякога бъдещето на печатарската промишленост е в ръцете на нейните високо квалифицирани търговци, които използвайки всички аргументи повишават осведомеността относно характерните особености на печатните продукти.
Сигурно е, че екологичните проблеми придобиват все по-голямо значение при взимането на решения и печатарската промишленост трябва да направи необходимото усилие, за да предаде своето послание за устойчиво използване на природните ресурси.