Белград, улица „Ресавска“ 15. Денят е 27 октомври, четвъртък. Наближава 13 часа. В сградата на Привредна Комора Србиje (Търговската Камара на Сърбия) прииждат забързани делово облечени хора. Във фоайето се поздравяват с познатите, а после прескачат до рецепцията, за да получат баджовете си. Следват нови поздравления, ръкостискания, възклицания, усмивки. На баджовете, които току-що са получили, е изписано 6th Balkan Print Forum and 1st InPEQ Meeting. Всеки момент Балканският печатарски форум ще започне. Координаторът вече призовава журналистите и представителите на manroland и Ocè Printing Systems да заемат местата си в залата, където ще се проведе встъпителното мероприятие – пресконференцията на главния поддръжник и спомоществовател.
Тази платформа за общуване между печатарите и печатарските съюзи от балканските страни се утвърди през последните пет години и днес вече е уважаван форум, за домакинство и участие в който съвсем не липсват желаещи. След учредяването си през 2006 г. във Велинград Форумът гостува на Атина, Истанбул, Букурещ и Будапеща. През тази година намери своя дом в Белград, а през следващата предстои да се върне в страната, където беше заченат, защото домакин на предстоящото седмо издание ще бъде нашата столица София. Това далеч не изчерпва активностите около Форума. По време на предишното издание на drupa се състоя извънредно събиране на участниците в Балканския форум. Такова предстои и по време на следващата drupa. Домакин на събитието отново ще бъде manroland. През петгодишната история на Форума беше генерирана и изключително важната инициатива за обучение и квалификация в областта на полиграфията, която днес носи името Initiative for Printers’ Education and Qualification. Всичко започна с идеята на Съюза на печатарската индустрия в България и беше осъществено благодарение на проявения интерес и добронамереност от печатарските съюзи в съседните страни, финансовата и организационна подкрепа на manroland и най-вече неуморната работа на координатора на Форума – д-р Росица Велкова.
И ето, Шестият балкански печатарски форум започва. По време на пресконференцията представителите на manroland и Ocè Printing Systems воглаве с Томас Хаузер, изпълнителен вицепрезидент на manroland, отговорен за корпоративния маркетинг и комуникации, застанаха очи в очи с журналистите от специализираните медии, за да предадат на тях и на цялата балканска полиграфическа общност своите послания. Всъщност в посланието на двете фирми ясно личи стремежът да се покаже, че възприемат кооперирането си като значителна стъпка към едно общо, по-добро позициониране на пазара, което се гради върху опита и желанието за сътрудничество между партньорите. Не бих искал да се изкарвам кой знае какъв познавач на манталитета и националния характер на баварците, но ми се струва, че в избора на всяка от страните има и доза баварски патриотизъм. Че manroland трябваше да намери път към бясно настъпващия дигитален сектор, е несъмнено. В лицето на Ocè Printing Systems те спечелиха партньор, който не просто работи в областта на дигиталния печат, а е сред водещите в тази област. В лицето на manroland пък Ocè имат сериозен партньор с вековна история, несъмнено един от най-големите в света.
На пресконференцията двете фирми представиха общата си визия за бъдещето и споделиха важни насоки за по-нататъшната си дейност. Споделяйки оптимизма си за едно по-добро утре, партньорите изтъкнаха като важно предимство краткото разстояние между двете централи. На въпросите на журналистите отговаряха сдържано, но задоволиха любопитството им относно евентуалното си пазарно представяне на Балканите. Все пак и журналистите не бяха излишно напористи и не ги притискаха с кой знае колко неудобни въпроси.
След краткото време за пресконференцията дойде ред на същинската работа на Форума. Домакините се бяха погрижили за максималното удобство на гостите, което личеше дори в избора на зала. Благодарение на гардероба в преддверието, гостите влизаха без връхните си дрехи и само с най-необходимото – чанти, фотоапарати, бележници... Залата бе просторна, но не излишно голяма. Местата бяха достатъчни за присъстващите, без да има прекалено много празни столове. Доброто озвучаване беше естествена предпоставка всички да могат да чуват лекторите, без да се налага гробовна тишина. Презентациите бяха видими освен чрез проектора в дясната част и благодарение на трите монитора, разположени на височината на погледа.
Първа зад микрофоните застана д-р Росица Велкова. Тя приветства гостите на Шестия балкански печатарски форум и представи домакините от Savez grafičkih inženera i tehničara Srbije (Съюз на графичните инженери и техници на Сърбия), и по специално председателя Душан Павичевич.
От името на домакинстващия съюз г-н Павичевич благодари на всички присъстващи за вниманието към поредното издание на Форума. В краткото си изложение домакинът представи съюза и страната домакин и пожела на гостите приятен и ползотворен престой в Сърбия и успешна работа на Шестия балкански печатарски форум.
След него думата получи изпълнителният вицепрезидент на manroland, отговорен за корпоративния маркетинг и комуникации, г-н Томас Хаузер. След кратките встъпителни думи за значението и значимостта на Балканския печатарски форум, който през годините на съществуването си се е превърнал в институция, г-н Хаузер премина към същността на своята лекция. Нейната тема беше „Перспективният печат – иновации в технологиите и сервиза“. В лекцията бе отчетена променената ситуация с оглед настъплението на интернет и произтичащите от него феномени като Apple, Google и Facebook. Това е предизвикателство за занимаващите се с печатни технологии, което води до промяна на традиционния бизнес модел. Отговорът на печатната индустрия може да бъде само един – повишаване ефективността на производството, съпътствано от добавяне на стойност към продукта и увеличаване на неговата функционалност и привлекателност. Г-н Хаузер представи възможностите на manroland в тази насока, свързани с добавяне на технологични нововъведения към машините, увеличаване на скоростта на работа, автоматизация на процесите, което води до пестене на време, макулатура и материали, нови възможности за дистанционно сервизиране и пр. Внимание беше обърнато и на стратегическия алианс manroland – Ocè, продукт на който са мастиленоструйните дигитални печатни системи, надградени с компоненти на manroland. Показан беше и модел на паралелно управление на работен поток с включени офсетови и дигитални мощности и системи за довършителни работи.
Юрген Нол представи концепцията на Müller Martini за производство на книги с твърда подвързия. Отчитайки тенденциите на пазара за книги с твърди корици, свързани с огромното разнообразие на продукти, намаляването на тиражите за сметка на увеличаване на заглавията и създаването на много нови продукти като следствие от усъвършенстването на старите и създаването на нови технологии, фирмата стига до заключения относно изискванията на пазара за многофункционалност на мощностите и възможност за намаляване на производствените разходи (макулатури, разход на енергия, време и материали) при съпътстващо увеличаване на възможностите, включително персонализиране. Така на основата на тази философията и иновативната работа се достига до ново поколение машини Diamant MC, които удовлетворяват високите изисквания на пазара.
Щефан Дьогел, изпълнителен директор на Ocè Printing Systems, разказа за възможностите на фирмата и пазарното ù представяне по света, нейната проиновационна структура и визията ù за по-сетнешно развитие. Г-н Дьогел сподели трудностите и перспективите за развитие на дигиталния печат, както и постигнатите успехи в посока повишаване качеството на отпечатъка. По повод кооперирането с manroland успешно се пошегува, че вече носи „униформената“ вратовръзка на работещите в manroland като израз на гордостта и личната си съпричастност към това стратегическо за двете фирми партньорство.
Г-н Даниел Зигел от UPM-Kimmene представи лекцията „Промяна на границите чрез коопериране“. В нея се поставя въпросът за новите възможности, които дава кооперирането в печатния бизнес. Според фирмата е възможно чрез съвместни и координирани действия между доставчиците, печатарите и производителите на крайните продукти да се реализират различни предимства, като резултатът е пестене на материали и енергия, по-гъвкав процес и по-лесно осигуряване на качеството. Успоредно с това става възможно да се повиши и екологичността на процесите във веригата на производство, което би било в полза на всички.
Директорът на drupa 2012 Мануел Матаре представи предстоящото изложение по един особено емоционален и завладяващ начин, така че едва ли някой от присъстващите в залата би пропуснал да го посети. Презентацията на г-н Матаре беше изпратена с бурни аплодисменти и той несъмнено оглави неофициалната класация за най-интересен лектор, защото наистина блестеше с артистичност, оригиналност и ангажираност към темата.
Добре познатата на българските полиграфисти Беатрис Клозе, генерален секретар на Европейската организация на полиграфическите съюзи, представи доклада си „Икономическо развитие на европейската графична промишленост и активността на Интерграф“. В него тя даде богата статистическа информация за тенденциите на основните икономически процеси в европейската печатарска индустрия. Макар отрицателният прираст в индекса на промишления оборот (European Union-27) да се забавя и да е значително по-нисък от миналата година, спад все пак е налице, т.е. процесите все още не са овладени. Що се отнася до България, макар и прогнозен, спадът е много голям, но това отваря друга тема, която г-жа Клозе, естествено, не поде... Показателно беше цитираното изказване представител от голяма фирма: „Нашите цени са спаднали с около 25% през последните две години, а разходите ни са се повишили – както преките разходи за хартия и мастило, така и непреките, например за електричество.“ Г-жа Клозе говори също и за активностите на Интерграф за намаляване емисиите на CO2 и създаване на „въглероден профил“ на промишлеността и фирмите в нея, стандартизиране, развитие на електронната комисия на ЕС чрез въвеждане на електронна фактура, антидъмпингови мерки и пр.
Г-н Никола Маринкович от „Политика“ АД представи своята фирма с нейната история и успехи най-вече по отношение на екологосъобразното поведение. Лично за мен тази презентация не поднесе кой знае колко ценна информация. Да, „Полùтика“ АД е едно модерно предприятие със своите успехи и възможности, но такива, слава Богу, има много. Дали така ми се е сторило, но названието „Полùтика“ беше повторено поне сто пъти, а това говори за самовлюбеност. Възможно е и да греша.
След него думата получи г-н Ейке Бюринг от ABB. Той постави на вниманието на присъстващите малко спорния въпрос дали е по-добре да се инвестира в ново оборудване или в реновиране на съществуващото. Макар поднесен с намигване – две картинки, едната от които Тадж Махал, а другата – съвременна сграда отпреди 20–30 години – и заключението, че „понякога да запазиш старото е по-добре“, този въпрос си остава спорен. Бяха представени конкретни случаи, при които чрез ремонт на съществуващото оборудване може да бъдат спестени много средства. Определено предоставената информация беше интересна, но в никакъв случай всеобщо приложима. Все пак лекцията беше ценна и провокираща към задълбочен размисъл.
Последният лектор за деня беше д-р Клеманс Петерс от Arben Graphic Systems. Той разказа за два иновативни продукта, разработени от Siegwerg – мастилата от сериите Omniline и Aridas, които са запазени марки на производителя и според думите на лектора са носители на огромния опит на Siegwerg и демонстрират качества, които по мнението на използващите ги клиенти носят „очевидни икономически предимства“.
В края на деня присъстващите станаха свидетели на дискусионен панел, модериран от координатора на Балканския печатарски форум д-р Велкова. Нейни събеседници бяха Томас Хаузер, изпълнителен вицепрезидент на manroland, отговорен за корпоративния маркетинг и комуникации, Щефан Дьогел, изпълнителен директор на Ocè Printing Systems, и професор Бернд Юрген Мат от Щутгатския медиен университет в Германия. По време на разговора бяха повдигнати интересни въпроси, касаещи настоящето и бъдещето на полиграфията, които бяха третирани от различните гледни точки на тримата събеседници. Това придаде на разговора особен заряд и генерира взаимнодопълващи се мнения, които си струваше да бъдат чути.
През втория ден присъстващите на Шестия печатарски форум имаха удоволствието да изслушат няколко лекции от представители на manroland, работещи в различни региони. Томаш Галант, изпълнителен директор на manroland CEE&Nordic, презентира дейността на фирмата в пределите на бивша Югославия. Веднага след него думата получи Боян Панов от сръбското представителство на фирмата. Той запозна аудиторията с моделите машини на manroland, които се предлагат, форматите и възможностите за добавена стойност. Накрая г-н Харолд Хеспер, изпълнителен вицепрезидент на manrpland, отговорен за известната TOP – Performance1, представи лекцията „Потенциалните анализи за уменията на служителите“. В нея се представя отражението на анализа и работата с персонала върху повишаването на производителността, а оттам и на крайните икономически резултати на фирмата. Презентацията събуди истински интерес у слушателите, защото аргументирано и на основата на анализ на резултатите в реално съществуващи фирми бяха изведени заключенията по този изключително важен въпрос.
Като прелюдия към предстоящата Първа среща на InPEQ (Инициатива за образование и квалификация на печатарите) д-р Росица Велкова представи на вниманието на аудиторията доклада „InPEQ – нова общност в рамките на Балканския печатарски форум“. В нея тя очерта задачите, които си поставя Инициативата, а именно: да въведе допълнителен двудневен семинар по въпросите на образованието и квалификацията по време на годишните срещи на Балканския печатарски форум; да осигури комуникация между членовете – информиране за възможностите за обучение и обмен на студенти; да подкрепи сътрудничеството в областта на научните и технически дейности; да информира за участие в програми на ЕС.
Най-амбициозната задача на Инициативата е да привлече към целите си не само центровете за обучение и квалификация, но и производителите на материали и оборудване и печатниците.
В рамките на тази първа среща на InPEQ бяха представени следните висши училища:
• професор Миодраг Тодорович и професор д-р Боривое Родич – Београдска политехника – Сърбия
• доцент д-р Живко Павлович – Университета в Нови Сад
• главен асистент д-р Искрен Спиридонов – Химико-технологичен и металургичен университет – София
• професор Бернд Юрген Мат – Щутгартски медиен университет – Германия
• професор д-р Улрих Мушеймър – Университет за приложни науки – Мюнхен
• д-р Чаба Хорват – Университет Обуда – Унгария – Институт за медийни технологии
• д-р Горазд Голоб – Университет на Любляна – Словения, Факултет „Естествени и инженерни науки“
• д-р Лидия Мандич – Университет на Загреб – Хърватска – Факултет за графични изкуства
Всеки от лекторите се опита най-пълно и по най-атрактивен начин да представи обучението в своя университет, традициите и достиженията на висшето учебно заведение, както и възможностите, които университетите предоставят на студентите за кариерното им израстване.
По мое мнение най-атрактивно и завладяващо беше представянето на д-р Горазд Голоб от Университета на Любляна. Той беше избрал твърде емоционален и нетрадиционен подход, като показа филм, дело на студентите от университета2, който наистина впечатли всички.
Като по-особена трябва да се отбележи и презентацията на Мирела Марика от Асоциацията на трансилванските полиграфисти, която разказа за една своя „налудничава“ инициатива, станала реалност благодарение на подкрепата на г-жа Росица Велкова и manroland. Резултатът е 36-месечна програма за следдипломна квалификация на учители и възпитаници от средните специализирани училища в Румъния, занимаващи се с графични изкуства. Инициативата е от особена важност, като се има предвид, че в Румъния няма висше учебно заведение в областта на печата и графичните изкуства.
Ето че и Шестият балкански печатарски форум вече е в историята. Той събра 186 участници от 17 страни. След един 24-часов маратон участниците си казаха „довиждане“ в същото фоайе, където се срещнаха предния ден. До следващия форум остава само една година, но приятелите си дават дума да се срещнат в Дюселдорф по време на drupa, където на щанда на manroland ще се проведе междинна среща на Балканския печатарски форум, а същинското, седмо издание на Форума предстои съвсем скоро – на 18 и 19 октомври 2012 в нашата столица.
До виждане в София!