Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Самопубликуването



„На книжния пазар са важни само авторите и читателите. За всички останали съществуват едновременно и рискове, и възможности.“

                                                 Ръсел Грандинети, вицепрезидент на Amazon

Последните няколко години възходът на електронните книги държи книжната индустрия на нокти заради наложилото се твърдение, че търсенето на печатни книги ще спадне драстично. Въпреки това пазарът на електронни книги остава стабилизиран на относително ниско ниво, a в определени жанрове дори намалява.

Ето защо за момента издателите могат да си отдъхнат, като акцентът пада върху израза „за момента“. Истинската промяна на бизнес-модела за издателската индустрия е точно зад ъгъла. Така е, защото по дефиниция електронните книги не са разрушителна технология, създадена да изтласка или изцяло да замени съществуващите продукти и услуги на пазара. Електронните книги просто са друг вид медия за предаване на съдържание.

Директна връзка с читателите

Привържениците на самиздата нямат потенциала да трансформират книжната индустрия в дългосрочен план. Знаците за това са очевидни. На пръв поглед през годините самоиздаването се е превърнало в неразделна част от издателската индустрия. То отговаря на традиционните критерии за технология, която може да сигнализира за промяна във вече съществуващ бизнес-модел. Самоиздаването създава директна връзка между автори и читатели – това донякъде означава, че издателите и книгоразпространителите вече не са необходими. Съществуващите бизнес-модели са преобърнати с краката нагоре и вече не работят.

В допълнение, самоиздателите предоставят възможност за създаване на нови ценови модели, както и за значително намаляване на времето, необходимо за доставяне на съдържание на пазара. Относно качеството, някои самоиздадени заглавия не могат да се мерят с продуктите на професионални издателства, но и тук е налице бърз процес на догонване.

Пробив благодарение на Amazon

Преди години начинаещите издатели е трябвало да заделят големи суми, за да преодолеят бариерите, стоящи пред самоиздаването. Днес технологичната основа, на която се базира самоиздаването, е усъвършенствана, създадена е среда, в която всеки може да сбъдне една своя мечта – да публикува собствена книга.

Истинският пробив в областта на самоиздаването идва от онлайн платформата за продажба на стоки Amazon и в частност от създадените от нея две пазарни платформи – Kindle Direct Publishing (KDP) за електронни книги и CreateSpace за печатни книги, които успяха да променят радикално стойностната верига. Жанровете, които се продават добре, са романтични романи, трилъри и в по-малка степен фентъзи.

Тенденция към печатни книги

В каталозите на компании като Books on Demand (BoD), Bowker, Epubli, Lulu.com, tradition и други присъстват едновременно електронни и печатни книги, достъпни за продажба чрез всички онлайн канали, както и посредством книжарници. Същите платформи подкрепят авторите с много по-широк набор от услуги – от дизайна на корицата до редактирането и коригирането на съдържанието, маркетинга и продажбите – целящи постигане успех на книгите. Иначе казано, покриват всички аспекти на процеса самоиздаване при работа с Amazon.

Проучване на американската платформа Bowker показва, че очакванията за развитие на пазара на самоиздадените – както електронни, така и печатни книги, са обнадеждаващи и предвиждат успешни продажби в този сегмент.

Издатели и книгоразпространители

На пръв поглед издателите и книгоразпространителите се намират извън бизнеса със самоиздаване на книги. Издателите ползват списъците на най-продаваните автори, за да вербуват по-талантливите от тях за своите издателски програми. С това на практика въвеждат в употреба термина „хибриден автор“ – човек, който се чувства в свои води и в двата свята. Включването на самоиздаващи се автори в издателски програми е своего рода върхово постижение, гарантиращо пълна подкрепа и възможност за фокусиране на въпросните автори върху писането. Въпреки това повечето писатели не се отказват от възможностите на самоиздаването заради свободата да изпробват свои идеи.

Трябва да се отбележи, че повечето книжарници и книгоразпространители също осъзнават ролята на този сегмент и предоставените от него възможности за отличаване от конкуренцията. Като резултат всички акционери в книжната индустрия са се качили на влака на самоиздаването и се стремят да печелят от тази тенденция.

* Пълната статия "Самиздателите обичат печата" можете да прочетете в бр. 1/19 на сп. "Полиграфия".

 

Статията е публикувана в брой 1 / 2019.

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар