Във времена на икономически застой компании от всякакъв мащаб са съсредоточени върху две неща: продажби и продуктивност. В ерата на информационно пренасищане потребителят има тежката задача да отсее важната за него информация и да избере най-полезното съдържание измежду приблизително 3000 маркетингови съобщения, на които е изложен всеки ден.
Служителите също са изправени пред подобно предизвикателство, тъй като много от тях се стараят да се фокусират върху избора на най-добрия носител на рекламното послание – измежду непрекъснато опресняващата се информация в социалните медии, 24-часовия поток от новини и телефони, които са джобна станция за развлечения. За бизнеса отговорът на това предизвикателство може би се крие в цвета.
В проучване за въздействието на цветовете, проведено от корпорация Xerox, 69% от хората споделят, че новите идеи достигат по-лесно до тях, когато са представени в цвят. За 76% от запитаните информацията е по-лесна за откриване при наличието на цветове.
Добрите резултати не идват единствено с продуктивността. Цветовете могат също да подпомогнат компаниите в открояването от конкуренцията и повишаване на продажбите.
За Bing изборът на правилен цвят носи милиони долари приходи – по-точно 80 милиона долара. Изследователският екип на Microsoft установява, че синият цвят привлича най-много вниманието на хората. Компанията тества въздействието на няколко нюанса на синьото върху различни групи хора и стига до извода, че доскорошното бледосиньо на Bing не осигурява така важното доверие в търсачката. В резултат на това Bing вземат решение да сменят нюанса с нов, който се доближава до синьото, което използват Google. След обработване на информация от обратната връзка с потребителите е изчислено, че синьото на Bing би могло да генерира рекламни приходи, възлизащи на 80-90 милиона долара.
Цветът като отличителна черта при продажбата на продукти
Позовавайки се на Джил Мортон – експерт в областта на психологията на цветовете, когато цветовете биват използвани правилно, това помага на бизнеса да привлече внимание към своите маркетингови материали и бизнес документи. Използвайки цветовата символика на Мортън, можете да създавате документи за вашия бизнес, които носят подходящия емоционален заряд и ще ви помогнат да увеличите положителните реакции на своята аудитория.
• Разбиране на основното правило при всички цветове – тъмните изразяват професионализъм и надеждност; ярките тонове са младежки и енергизиращи; светлите са успокояващи и деликатни, приглушените – изтънчени и хладнокръвни.
• Цветовете въздействат по различен начин на всяко поколение – като лилавия цвят например. По-зрелите хора гледат на лилавото като мистериозен и магически цвят, просто защото е оттенък, който рядко се среща в природата. По-младите автоматично свързват цвета с лилавия динозавър Барни.
• Ярките цветове като жълтото отразяват повече светлина и са идеални за привличане на вниманието при промоция с листовки или документи със спешни задължения. Комбинацията от цветове, която привлича най-голямо внимание, е жълто и черно. Синьо и сиво са маркиращи цветове и са подходящи за употреба при документи, които дават сведения за годишна благотворителна кампания или писма на признателност към клиенти.
• За да постигнете добър резултат, за дизайна на повечето документи са ви необходими не повече от два-три цвята – в най-добрия вариант използвайте три. Повече от 4 цвята предизвикват визуален безпорядък у читателя, което води до объркване и разфокусиране.
• За да бъде четлив, контрастът между фона и текстовата част в документа трябва да бъде силен. Жълт текст на бял фон е пример за липса на контраст, тъй като и двата цвята са много светли и комбинирането им би напрегнало зрението на читателя. Тъмновиолетов текст на светъл фон е подходящ пример за добър контраст, който ще осигури безпроблемно четене.
Бизнесът би могъл да привлече читателите и да направи добро първо впечатление с послания, които се открояват на фона на маркетинговия шум, като създаде цветова хармония в своя дизайн на документи. Материали с интелигентно, стратегическо приложение на цветовете гарантират, че комуникацията е създадена максимално добре и ще се отрази благоприятно на продуктивността и продажбите на търговските компании.
Ксерокс България
Статията е публикувана в брой 5 / 2012.