Изказване на проф. Герд Финкбайнер, председател на Управителния съвет на manroland AG, пред Петия балкански печатарски форум
Петият печатарски форум в Будапеща през есента на 2010 г. идва във време, когато световната икономика не е в най-добрата си форма. През 2009 г. станахме свидетели на най-сериозната рецесия от много десетилетия насам. Но ако се опитаме да погледнем нещата от друга страна, ще видим, че това е положително, защото само година по-късно пак сме изпълнени с оптимизъм. В много райони, където усетихме най-лошото, преобладава оптимизъм за подобряване на икономиката. Това се отнася не само за големите и динамични райони на Азия — Китай, Индия — където междувременно сме приели за даденост, че икономическите резултати растат с двуцифрени числа, но и за някои региони в Южна Америка, например Бразилия, които много добре управляват бизнеса и икономиката си. В Бразилия живеят 200 милиона души. Не знам дали е известно, че страната надмина Испания и настига Италия, нареждайки се на пето-шесто място в списъка на най-големите икономики в света. Тук виждаме страна и регион с 200 милиона жители, с природни ресурси, с една много печеливша и добре развита печатарска промишленост. Като говорим за икономика, можем да кажем, че Европа се завръща. Германия се завръща. В последните години Германия отново е локомотивът за европейското икономическо влияние с 3,5% очакван растеж през 2010 г. Не всичко е на желаното от нас ниво, но е много по-добре, отколкото всички предвиждаха преди година.
Днес би било неправилно да си затваряме очите за факта, че електронните медии революционно ще разбъркат картите, особено за младото поколение. Туитър и другите социални мрежи вече са доказали, че са доходен бизнес наред с традиционните медии.
Нашата индустрия обаче не бива да спира да се конкурира с електронните средства. Трябва да продължим да изтъкваме силните страни на нашите продукти. Трябва да защитим индустрията, независимо от потока от факти и цифри, сочещи, че книгите, вестниците, списанията може да станат ненужни в идните години. По време на пресконференцията на manroland днес следобед казах на журналистите, че съм напълно убеден, че печатът с всичките си сегменти няма да отпадне в обозримо бъдеще. В настоящото изложение ще представя аргументите си в полза на това твърдение.
Като начало бих искал да разгледам различните сегменти на печата и да представя предизвикателствата и възможностите. Ще се спра първо на сегмента вест ници — индустрия, за която в Америка вече бе обявено, че няма бъдеще. В Северна Америка понастоящем има градове без печатни всекидневници. Въпросът е, че в САЩ печатните вестници вероятно са загубили бъдещето си далеч преди онлайн изданията да станат истинска заплаха. Защото инвестициите в качествена журналистика и в качествен продукт спряха много отдавна. Проблемът не е, че там онлайн изданията изместват вестниците, а че като вземеш и разгледаш някой всекидневник в САЩ днес, в дизайна му няма нищо забавно, нищо интересно. На други места положението е различно. Не само в традиционните европейски пазари на вестници — Великобритания и континентална Европа — но и в динамичните растящи пазари като Южна Америка, Бразилия, Индия, Китай качеството на вестниците, на вестникарските продукти е високо и там се разчита на новите идеи. Така те дават пример как да се работи срещу общата тенденция.
На тази графика в синьо се вижда как в период от 5–10 години се е развивал печатът на вестниците в света. Има растеж от 8,8% с незначително намаляване в Северна Америка и 3 или по-малко процента в Европа, Австралия и Азия, но все пак тази тенденция на намаляващи тиражи на вестниците продължава.
Когато говорим за търговия на дребно на рекламни продукти, това е пазар, който дори в кризата, в икономическия спад през 2009 г., а и през 2010 г. показва растеж в различни райони на света. Пазарът на дребно, включително каталозите, се смята, че формира 75% за всички възрастови групи. Тези 75% получават информация и вземат решение да купят печатен продукт — каталог или книга на дребно. Трансакцията се извършва в интернет, закупуването се премества в интернет.
Говорейки за пазара на книги, бих искал да отбележа, че Франкфуртският панаир току-що приключи с голям успех. Междувременно пазарът на книги прие за нещо нормално, че електронните книги са част от общото количество наред с хартиените. Вече няма място за дискусии електронната срещу печатната книга. Книгите остават много силен сегмент от печатната индустрия. Бих казал, че производството на книги по отношение на огромните стоково-материални ценности, на ограничения работен капитал, може би е предизвикателство, с което ще трябва да се преборим във връзка с бъдещето на индустрията. Само в Германия има около 100 000 нови публикации всяка година, което прави оборот от 4,6 милиарда евро през 2009 г.
Няколко думи и за указателите. Преди години се смяташе, че указателите са нещо остаряло, защото, ако ми трябва телефонен номер или адрес, ще се обърна към интернет или специална телефонна служба, за да се сдобия с нужната информация. Много е интересно, когато говорим за адресни книги, за „Жълти страници“, че по отношение на рекламирането те все още са 75% от източниците на информация в индустриалните страни. 75% от цялата информация се търси в адресните книги и „Жълти страници“.
Да поговорим за опаковките. Поне един сегмент, за който няма пророк, няма експерт, който да казва, че ще бъде заменен от интернет. Още се работи по опаковъчни материали във виртуалната реалност; още се чака да бъдат изобретени. Хубавото в опаковъчната индустрия е, че когато гледате опаковките, те най-много от всички останали печатни материали показват какво означава добавена стойност — те въздействат върху сетивата — усет, мирис, звук. Добавената стойност тук е в смисъл на висока класа, която омагьосва очите в пунктовете за продажба. Това е класически пример какво може да се направи с останалите печатни сегменти, за да станат по-привлекателни в днешния многоцветен, многомилионен свят. Ръстът на опаковките, показан отново за период от 5 години, сочи, че Азия има 50% растеж на обема, Северна Америка регистрира 20% растеж, също и Европа, но растежът е различен в зависимост от специфичния сегмент при опаковките.
Може да се твърди, че илюстрационният печат най-много пострада през периода на финансовата криза. Добрата новина тук е, че рекламата в печатните продукти, независимо дали вестници или списания, има най-висока достоверност и се приема по-положително в сравнение с електронния начин за рекламиране на продукти. И нещо още по-важно — обемът на рекламите се завръща. След най-ниското равнище през 2009 г. се наблюдава определено подобрение през 2010 г. Великобритания съобщава например, че прогнозите са през 2011 г. да се достигнат нивата от 2008 г.
Моето виждане за положителното развитие на различните печатни продукти ще е оправдано обаче само ако ние продължим целенасочено да работим в посока обновяване на печатните продукти. Това е и ключовото послание — днес трябва да разработим вестник, списание или каталог във вид, който да е успешен на пазара и след 5 години, в противен случай ще е по-добре да спрем дотук и да си потърсим някакъв друг бизнес. Искам да подчертая, че иновациите при печатните продукти са ключът към успеха. Това важи за всяка индустрия, която иска да продължи да бъде жизнеспособна и в бъдеще. Ако спрем с иновациите, ако спрем да произвеждаме нови продукти или да правим подобрения, съвсем скоро ще сме история. Творчеството и визуалната привлекателност са важни.
Споделих с журналистите от различни страни и искам отново да повторя: Трябва да променим неправилните схващания за печатното производство — че замърсяваме, че вредим на околната среда, че сме динозавърът на една умираща индустрия! Нека спрем да хулим бизнеса си и да започнем да говорим за успехите! Да говорим за успелите предприемачи, за успешните бизнес модели, които са около нас в тази или в други части на света — няма значение дали в Европа, Южна Америка или Азия!
Няколко думи за иновациите в печата. Изключително интересно е онова, което се случва в цял свят в различните печатни сегменти. Ако можем да получаваме постоянно информация за новите идеи, вероятно ще се удивим от случващото се в областта на печата ежедневно. Един много голям проблем е, че някои гледат на печатните продукти само като на стока, вместо да се заинтересуват каква е целта на съответния продукт, към какъв пазар е насочен, дали този пазар е чувствителен към цената, как може да се излезе от тази смъртоносна спирала на постоянно намаляване на цените до пълна невъзможност. Това отнема силите за инвестиции и иновации и се оказва ключовото предизвикателство. Естествено, за да отговорим на това предизвикателство, ние имаме нужда от съвременна технология. Целта на технологията днес повече от всякога е да осигури намаляване на разходите, повишаване на производителността и постигане на очакваната добавена стойност. Съвременната технология предоставя на производителя възможност за нови приложения или за нови продукти. Това е смисълът на технологията, нищо друго.
Пример за казаното е автоматизацията. Необходимо е да променим начина, по който работим. Печатът по света използва все повече високотехнологични машини. Индустриалните процеси, стандартизацията се превръщат в помощник на печатаря и му позволяват да разбере дали осигурява отпечатването на висококачествен продукт. Съвременните средства за автоматизация предоставят възможността печатарят само да наблюдава и контролира, вместо да проверява след известен брой копия дали създава добър продукт.
Ето един пример за автоматизацията днес, в нашия свят. Той е свързан с логистиката на автоматичното зареждане на печатни форми на машина Colorman autoprint в Магдебург, Германия. Благодарение на роботизацията на процеса са нужни само 8 до 10 минути от експонацията на първата пластина до поставяне на всички печатни форми в печатната секция.
Когато говоря за „производителност“ и за „добавена стойност“, имам предвид, че e възможно значително съкращаване на производствените разходи. Автоматизацията и технологията могат да се използват целенасочено за увеличаване на печалбата, а същевременно и да направят стратегията ви по-успешна.
Особен интерес днес представлява използването на специалните ефекти, специални мастила, специални формати, вложки, персонализация, взаимодействието на интернет и печата. Добавена стойност може да се постигне и като резултат от комбинацията от електронни медии и печат.
Днес при определени видове опаковки се въвеждат различни елементи за защита от фалшификация. Печатът става интерактивен и интелигентен, като се прилагат електронни средства и характеристики. Поставят се нови цели и функции — усъвършенстване, добавена стойност, мултифункционалност. Налице е широк спектър от високоефективни технологии.
Още един пример от Северна Америка. Вестник „Сан Франциско Кроникъл“ се издава от „Хърст груп“, издатели и печатари от Ню Йорк. „Хърст“ имат 15-годишен договор за печат с „Трансконтинентал“ в Канада. „Трансконтинентал“ построи завод, монтира нови машини, които не са типичните вестникарски машини. Те печатат както вестници, така и списания и каталози. По този начин се създава многофункционален производствен център, където могат да се произвеждат няколко продукта. Същият печатар — „Трансконтинентал“ — има 18-годишен договор с „Глоубъл мейл“ в Канада. „Глоубъл мейл“ беше стартиран повторно неотдавна и използва гланцирана хартия за всекидневници. Това е усъвършенстване, това са нови бизнес идеи в полза на читателите и рекламодателите. Смятам, че отговорността на производителя е свързана с новите технологии на бъдещето. Закупуването на оборудване днес става все по-голямо предизви кателство заради финансирането. Новата технология изисква големи инвестиции, но тази технология трябва да предлага и възможности за осъвременяване след няколко години.
Днес е изключително важно да следваме ясна екологична стратегия, за да докажем, че тази индустрия не похабява хартия, не застрашава околната среда. Напротив. Тя е чиста и зелена и това не трябва да е фактор за повишаване на цената, а фактор за подобряване на производителността. Екологията е бъдещата стратегия за индустрията. Не е престъпление, че от едно дърво произвеждаме еди-колко си хартия, ако същевременно, когато го отсичаме, ние засаждаме три. Вероятно за времето, когато четете на екран информацията в даден вестник, консумацията на енергия от един плосък екран или лаптоп е много по-голяма, отколкото за една печатна страница от списание или каталог.
Стигаме до въпроса за дигиталния печат. Пак ще повторя, че този печат е нещо изключително, появило се в нашата индустрия, предлагащо много нови възможности. Тук не става дума да обсъждаме въпроса офсетов срещу дигитален печат. Дигиталният печат е нещо самостоятелно и когато го смесите с ролен или листов офсетов печат, той създава добавена стойност, която дава възможност на доставчика на печатна услуга да отговори в по-голяма степен на нуждите на клиента си. Това има значение. Дигиталният печат трябва да докаже, че може да намали разходите, че могат да се произвеждат различни продукти и че не сте заковани към специални хартии и специални тонери. Вярвам, че дигиталният печат ще бъде ново допълнение към нашата индустрия, което ще я направи по-конкурентна.
В тази индустрия е необходимо да има повече общуване. Връщам се към началото на изказването си и към въпроса защо този форум е привлекателен, защо хората идват тук, защо производителите са тук. Защото имат шанса да поговорят със своите клиенти, с представители на университетите, които обучават специалисти в областта на печатните медии. Нашата индустрия има нужда от повече съвместно разработване на продукти и услуги. Понякога си мислим, че инженерите знаят абсолютно всичко — какво сте си намислили, с какво разполагате, какво има значение за вас, кое прави бизнеса ви конкурентен. Оказва се, че е необходим преводач, както от един език на друг, така и при разговорите между инженер и печатар. Ние говорим на един и същи език, но понякога сме на различно ниво на комуникация. Нужни са повече съвместни разработки, повече общуване.
Иновациите са важни, те са двигателят на нашия бизнес, на нашата индустрия, но трябва да направим така, че тези иновации да постигат нивото, което обещават. Лошо е, ако накрая се окаже, че машината работи само с 80% от капацитета си. Печатарят и производителят трябва да работят заедно по процесите, за да може една система да се представи на най-високо ниво по отношение на качеството и производителността. Ключът към намаляване на директните или индиректните разходи е поддръжката. Ефективността в днешните печатници може да се повиши поне с 30%. Добре би било да спрете да мислите за това, че клиентът иска по-ниска цена. Помислете как да намалите разходите със съществуващата материална база.
Накратко, добре е в Балканския печатарски форум да участва не само една част от стойностната верига, но също и производители на системи за предпечатна подготовка, дигитален печат, довършителни процеси, материали. Машините са добри само когато помагат да се постигне високо качество и висока производителност. По цялата линия на производството има добавена стойност — от суровините до готовия продукт. В този смисъл трябва да се опитаме да използваме и европейски фондове за развойна дейност. Автомобилната индустрия например работи съвместно за бъдещето на автомобилните технологии — по електромобилите, по хибридите и т.н. В това отношение нашата индустрия изостава. Тук е мястото асоциациите и университетите да изиграят своята роля.
Накрая бих искал да кажа, че нашата индустрия е в период на промяна. Изправена е пред много предизвикателства, но е далеч от изчезване. По-скоро има много примери за обратното, включително и тук, в региона на Балканите. Затова и една от причините тази „институция“ Балкански печатарски форум да предлага добавена стойност е предоставяната възможност за комуникация — нещо, от което индустрията непременно сенуждае.