Фирмата MAN Roland Druckmaschinen AG, чиято история започва в далечната 1845 година, днес е номер едно в производството на листови офсетови печатарски машини и вторият по големина производител на листови печатни системи в света. Производствените предприятия на MAN Roland са в Аугсбург, Плауен и в района Рейн–Майн, Германия. Около 9000 души работят в повече от 100 предприятия, фирми и представителства на концерна по цял свят. Годишните продажби на компанията възлизат на около два милиарда евро, като експортният дял заема 83%.
MAN Roland се подготвя да излезе на борсата
От средата на 2006 г. MAN Roland вече не е част от групата MAN. Фирмите MAN и Allianz Capital Partners (ACP), 100–процентна дъщерна фирма на AllianzGroup, създадоха смесено дружество, което имаше за цел да купи MAN RolandDruckmaschinenAG. Участието на MAN в дружеството е 35%, а на ACP— 65%. В дългосрочна перспектива новата ситуация на собственост означава за MANRolandпо–добро развитие извън концерна MAN, а също последователност в управлението, в корпоративната структура и в марката. Бъдещите намерения на акционерите включват по–нататъшно развитие на втория по големина производител на печатарски системи в света и извеждане на борсата след няколко години.
Мажоритарният акционер Allianz CapitalPartnersобръща сериозно внимание на производството на печатарски машини и предоставя на MAN Roland възможност да работи интензивно в областта на продажбите и сервизната дейност. Днес компанията е изключително гъвкава, поема повече отговорност и има много голяма свобода при взимане на решения.
Развитие на печатарската промишленост
Развитието на промишлеността е изключително важно за производителите на печатарски машини. Различни изследвания показват, че повечето германски печатари очакват запазване на съществуващото положение на пазара за печатни продукти, запазване покупните цени на печатни продукти, както иувеличаване на цените за доставки. Повечето от запитаните предвиждат увеличаване или запазване нивото на печалба, което обяснява очакваното увеличаване на инвестициите.
Непрекъснато растат изискванията на потребителите към качеството на печатните продукти по отношение на облагородяване, индивидуализация, форматно разнообразие и видове използвана хартия. Те търсят нов дизайн за продукцията, като повишават изискванията към съкращаване времето за производство и към гъвкавостта на печатарите. В този аспект трябва да се търсят отговори на следните два въпроса:
Къде е силата на печата в сравнение с другите медии и как печатът ще осигури висока конкурентоспособност на даден продукт?
Печатът е медия за отдих, ориентация, анализ, осигурява базова информация за читателя. Компютърът от своя страна е медия за търсене на информация и за решаване на проблеми. Мобилните средства пък са медията за момента и за актуалната информация.
При съвременното развитие е много важно печатът да обърне сериозно внимание на традиционната си сила. Днес потребителите са конфронтирани с огромно разнообразие от информация и затова сериозни предимства получават онези издатели, които предлагат селективна и индивидуализирана информация. Рекламодателите също трябва да намерят кросмедиални рекламни стратегии, които да са ориентирани към целеви групи и да отговарят на индивидуалните изисквания на потребителите.
Днес наблюдаваме стратегическа реорганизация на печатарите от национална към интернационална структура на компетентност. Печатните компании инвестират сериозно в нови технологии и оборудване с цел излизане на глобалния пазар.
Много важно за успеха е превръщането на предприятията от печатници в предприятия за цялостни медийни услуги.
Конкурентоспособната печатарска промишленост се нуждае от предприятия, осигуряващи високо качество на атрактивни цени, реализиращи постоянна печалба; от предприятия с възможности за инвестиции и разбира се — от атрактивни работодатели. Конкурентоспособната печатарска промишленост предлага голямо разнообразие от продукти, нови решения, висока ефективност на рекламите и интермедиални конкурентни възможности.
Развитие на разходите за реклама
От общо 363 милиарда евро през 2005 г. около 223 милиарда са дадени за печатните издания (вестници, списания, указатели, директна поща), 130 милиарда — за телевизия, радио и билбордове, а само 10 милиарда — за реклами в интернет. Очаква се до2010 г. общите разходи за реклама да нараснат с около 79 милиарда евро. Прогнозите за разпределение през 2010 г. са както следва: 267 милиарда евро за печатни издания, 156 милиарда — за телевизия, радио и билбордове и 19 милиарда — за интернет.
От 2002 г. насам се наблюдава глобално положително развитие на разходите за реклама в списанията. След спада от 3,5% в периода 2001 — 2002 г., разходите нарастват постоянно с 2,1 до 4,7% годишно. През 2008 г. се очаква плюс от 21,3% в сравнение с 2001 г.
С печата към бъдещо развитие
Различните печатни продукти имат различна позиция на пазара и различно бъдеще. Поради това MAN Roland ги разпределя в групите на т.нар. „застрашени“, „допълващи“, „устойчиви“, „скали“ и „продавачи“.
Застрашените печатни продукти ще бъдат все повече заменяни от електронни решения или крайните потребители сами ще ги произвеждат с помощта на персонален компютър. Към тях се отнасят различни видове информационни брошури, ръководства за ползване, формуляри, въпросници, банкови извлечения, ваучери и поздравителни картички.
Допълващите ще продължат да съществуват успешно съвместно с електронните продукти. Пример за тях са справочници, книги, карти, телефонни указатели и годишни отчети.
Благодарение на специфичните си характеристики, устойчивите печатни продукти са най–добрите за печатаря. Примери за тях са опаковките, етикетите, календарите и плакатите.
Скалите, към които се отнасят вестниците и списанията, със сигурност ще преживеят сред бурното море от електронни медии.
Продавачите пък се управляват от рекламната промишленост и затова са най–бързо растящата група.
Тъй като рекламодателите търсят нови и все по-ефективни концепции за достигане на целевите си потребителски групи, за брошурите, каталозите, проспектите, директната поща, както и за множеството кросмедийни продукти се очаква блестящо бъдеще.
Сегмент опаковки
Поради приложния си характер опаковките трудно могат да се заменят с друг вид медия. Непрекъснато расте важността на опаковката като комуникационна и рекламна медия, а с това и необходимостта от все по–качествен печатен процес. Прилагайки методи на inlineоблагородяване, печатарите осигуряват нови и уникални възможности за продажба на печатните продукти. Висококонтрастни матови и гланцови покрития, оптични ефекти, получавани с помощта на специални пигменти и мастила, аромати, преговане и ламиниране с фолио са само част от съществуващите в индустрията възможности. Освен растящото значение на UVпокритията с фотографско качество, все по–важно място заема студеното inline ламиниране с фолио, например с машината ROLAND InlineFoiler Prindor.
Развитието на нови видове опаковки стимулира бизнеса. Опаковките трябва да въздействат за секунди, както телевизионната реклама. Звуковият ефект от отваряне на пакет или на опаковъчен материал с приятна повърхност определено допринася за положителното въздействие на даден продукт върху потребителя.
Да видиш, да докоснеш, да почувстваш, да усетиш мириса, да чуеш — всички тези възможности за въздействие на опаковката върху сетивата я правят незаменима.
Нейното основно предназначение е и остава да превърне възбуждането на сетивата в импулс за покупка.
Нови продукти, като например кубичната опаковка на шоколада After Eight, спечелила много награди с иновативния си дизайн и интелигентната технология, впечатлява например с механизма на отваряне.
Защита на марката
Глобализацията на пазара изисква още по–голямо внимание по отношение на търговската марка.
При опаковките стратегията за защита придобива все по–голямо значение. Трудно се копира система с различни защитни характеристики. Защитата на продукта означава използване на работен процес, който включва всички части от веригата на добавъчната стойност — от планирането на продукта и разработката на опаковката до експедицията до крайния потребител.
Съществуват различни нива на надеждност, всеки от които включва съответен процес за защита.
Стратегията за добавена стойност на MAN Roland
Печатът с добавена стойност включва производствена ефективност и стойност на продукта.
Зрелите производствени технологии, като например листовият офсетов печат, изискват стратегия за добавена стойност, предлагаща нови производствени възможности за печатарите и за клиентите. ValueAddedPrinting— печатът с добавена стойност се отнася към решения на различни нива — при крайния продукт, при печатния процес, при цялостния процес на производство и при сервизната дейност. Листовият офсетов печат става все по–привлекателен благодарение на възможностите за inlineоблагородяване. Покривни ефекти, преговане и печат с фолио придават индивидуален характер на крайния продукт, който въздейства емоционално върху потребителя. Висока степен на облагородяване се постига например с помощта на машината ROLAND700 Ultimaс модули за покритие и inlineоблагородяване, същото се отнася за печата с ROLAND 700 с до осем печатни секции и три секции за нанасяне на покритие.
Много печатници разчитат на inline облагородяване с фолио с ROLAND 700 и InlineFoilerPrindor. Системата InlineFoiler Prindor се използва за различни видове печатни продукти, напр. поздравителни картички, етикети, висококачествени илюстрационни продукти или факсимилни продукти. Този нов процес е много подходящ за производство на кутии за опаковки с нови и ефективни възможности за облагородяване с фолио. За InlineFoiler Prindor MAN Roland получи престижната награда 2006 InterTech™ TechnologyAwardна най–голямата в света асоциация на печатарите Printing Industries of America/Graphic Arts Technical Foundation (PIA/GATF).
Днес печатарят трябва да предлагат на клиентите си много повече услуги освен само печатните. За целта производителите на печатарски машини доставят печатарско оборудване с минимално време за подготовка и inlineхарактеристики за осигуряване на добавъчна стойност на печатните продукти и то при сравнително ниски разходи.
С машината ROLAND 200 например MANRolandпредлага компактно оборудване с интегрирано извеждане, печатен цилиндър с двоен диаметър и конвертираща технология за водене на печатния лист, максимална гъвкавост за този клас машини при печат върху различни материали, високо качество и автоматизация. ROLAND200 е иделна като стартова машина за нова печатница или като допълнение към наличното печатно оборудване.
Друг пример е високоавтоматизираната ROLAND 900, XXL с формати 7, 7B, 7B плюс и 8. Висока гъвкавост се осигурява от възможността за печат върху различни видове материали. Високоефективна печатна продукция по отношение единична цена и време за производство на илюстрационни продукти и на книги се осигурява с форматите 126 х 162 см и 130 х 185 см. До момента в света са продадени повече от 50 машини, предимно с формат 130 х 185 см.
Пакетът от плюс формати (които увеличават с няколко сантиметра размерите на листа — 0B плюс, новите 3Bплюс и 7Bплюс) осигурява до 50% повече комбинации на изображения върху отпечатъка. При това печатарят няма нужда да мисли за смяна на машината с по–голяма по формат.
По–високите печатни скорости пък са много важни за печата на високи тиражи, т.е. за области с голям брой жители.
Рекламен сегмент
Рекламодателите търсят нови концепции за повишаване ефективността на рекламата. Именно затова новите бизнес модели са изключително важни днес. За повишаване на успеха фирмите се нуждаят от нови рекламни концепции и специализирани реклами с използване на нови материали, включително висококачествени покрития и фолиа. Специализираните реклами включват например мостри на вложени в списанията продукти, приложения, популярни рекламни изображения, вложки, двойни корици и ароматизирани реклами.
Пример за нова рекламна концепция е магалогът на фирмата BognerГермания. Т.нар. Magalogпредставлява смесица от списание и каталог (Magazin + Katalog). Основният каталог се издава два пъти годишно (през лятото и през зимата) с тираж 350до400 хил. екземпляра, допълнителният каталог излиза 3–4 пъти годишно с тираж 200 хил. екземпляра. Освен представянето на колекцията на Bogner,се предлагат интересни статии за моден стил, за екскурзии и за известни личности.
Сегмент списания
При списанията също се разработват нови бизнес модели, представят се атрактивни формати, корпоративни и кросмедийни решения. По–малките формати обикновено изискват съвършено различен дизайн за представяне на рекламните послания. Списанията с джобен формат пък имат специална целева група — младите дами. Но форматът и успехът не могат да бъдат прикачени автоматично към всяко списание.
Нова интересна кросмедийна възможност се осигурява например с използването на т.нар. UpCode— оптичен четец на код, използващ мобилни телефони или други видове мобилни устройства за добавяне на електронна информация или система към печатния продукт. С прилагането на кода е възможно интегриране на дейности и форми на електронната търговия с печатната медия. UpCode може да се печата с всякакъв вид печатна техника на всички видове повърхности. UpCode може да се интегрира в ситопечатната технология и да се използва за билбордна реклама. Чрез комбинирането на медийни продукти (телевизия или печат) с информация в реално време или променяща се информация от интернет, UpCodeосъществява дългоочакваната връзка между всички видове медийни технологии — печатна, компютърна и мобилна.
Приложни новости за печатни издания
За изпълнение на изискванията за изработване на нови и атрактивни печатни продукти MAN Roland се ръководи от принципите на близост до клиента, качествено обслужване и разработка на нови технологични решения. Магическата дума е Applied Innovations. Бъдещото развитие създава добавъчна стойност за издатели и потребители. Независимо дали става въпрос за автоматично зареждане на печатни форми APL (Automatic Plate Loading), при което се намалява времето за смяна на формите до две и половина минути и се генерират съответно огромни икономии, особено при честа смяна на поръчките; за комбинации heatset–coldset или UV сушене при вестникарския печат; или пък за широкото портфолио от услуги, предлагани като част от системата PRINTVALUE (printnet, printcom, printservices и printadvice) — MAN Roland винаги осигурява разработки, продукти и услуги в съответствие с индивидуалните изисквания на клиентите си по цял свят.
Машинни концепции за ролния печат
Шестнайсетстраничната ROTOMAN има изключителен успех. Повече от 500 от тези 24– или 32–странични машини са вече продадени и работят в печатници по цял свят. ROTOMAN печата с максимална скорост от 15 м/сек. или 90 хил. екз./час предимно брошури, списания, каталози и приложения с напречно и надлъжно разположени върху печатната форма страници. Печатните машини ROTOMAN се конфигурират с пета или шеста печатна секция за частично нанасяне на мастило или лак. Често се инсталират две машини, последователно или паралелно, с цел едновременно изработване на 32 страници с формат A4. За удовлетворяване на повече клиентски желания много печатници добавят към 16–страничната машина и модул за нанасяне на покритие или за нарязване на листове. Множеството възможни конфигурации на машината, разработвани в съответствие със специфични потребителски изисквания, превръщат 16–страничната машина във високоиновативна производствена система.
LITHOMAN е безспорно номер едно на световния пазар за високообемни печатни системи. От представянето на новата генерация на машината през 1996 г. до днес са продадени повече от 250 машини от този тип. LITHOMAN се използва предимно за печат на списания, каталози, телефонни указатели, рекламни приложения и продукти върху тънки хартии. Най–новият модел LITHOMAN печата за един оборот на цилиндъра 80 страници с формат A4 и при максимална скорост от 42 500 об./час достига производителност от 3,4 млн. четирицветни страници А4 за час. Дължината на цилиндъра е 2250 мм, a обиколката — 1240 мм. Очаква се в бъдеще да бъде представена машина с дължина на цилиндъра 2800 мм, която ще отпечатва 96 страници A4 за един оборот на цилиндъра — това означава производителност от 4,5 млн. страници А4 за час.
Екология и икономия. Икономия на ресурси при ролния офсетов печат
Множество са нововъведенията, които допринасят за изпълнение на екологичните изисквания при печатния процес. Чрез директното задвижване с отделни двигатели, например, MAN Roland намалява разхода на енергия до 36 000 kWh при 8000 работни часа за година (разходът при конвенционалния двигател е от 72 000 до 176 000 kWh при 8000 работни часа за година). Ниската консумация на енергия се дължи на елиминирането на предавателния механизъм. Благодарение на технологията за директно задвижване се намалява шумът, понижават се разходите за поддръжка, предлага се по–компактна система, отпада използването на смазочни масла и се увеличават интервалите за поддръжка на машината.
Концепция за листовите печатни машини
Новото поколение ROLAND700 е представено от два средноформатни модела машини.
ROLAND 700 HiPrint е тази, която осигурява висококачествен печат и облагородяване. С нея се съхранява дългата и успешна традиция на машината ROLAND 700, предлагана в разнообразна конфигурация и оборудване за inline облагородяване. За много клиенти ROLAND 700 HiPrint е най–подходящата машина. Тя е универсалното оборудване за онези, които желаят да работят с високопроизводителна машина с четири– или петмодулна конфигурация. ROLAND 700 HiPrint е особено търсена от печатари, които се концентрират върху нови видове облагородяване на печатните продукти, напр. промишлена inline довършителна обработка (нанасяне на единични или двойни покрития), UV сушене, преговане, студено нанасяне на фолио и др.
Производствената ефективност на ROLAND 700 HiPrint се определя от възможностите на модулите QuickChange, а именно: QuickChange Job, QuickChange Color, QuickChange Clamp, QuickChangeCoating, QuickChange Wash. Опциите QuickChange значително намаляват времето за подготовка на поръчките, което води до повишаване на капацитета с до 30% при печата на опаковки и до 20% — при илюстрационния печат.
HiPrint означава висококачествен печат (high–qualityprinting), т.е. високо качество на печата и на процеса на облагородяване. Възможно е да се подбере система от устройства, осигуряващи висока производствена стойност. Inlineмодулите InlineFoiler Prindor, Inline Coating Module, InlineInspector, InlineSorter осигуряват съответно допълнителни предимства за печатарите.
С ROLAND 700 DirectDrive MAN Rolandвъвежда електронното директно задвижване на компоненти на листовата печатарска машина. За първи път формните цилиндри и мастилените модули се изолират от механичната система на задвижване и се задвижват от собствени двигатели към формните цилиндри. При подготовката за печат се осъществяват едновременно смяна на печатните форми, миене на мастиления апарат, миене на офсетовите и на печатните цилиндри. Така DirectDrive революционализира подготовката за печат, съкращавайки с до 60% времето за подготовка в сравнение с това при конвенционалния печатен процес. ROLAND 700 DirectDriveе световен шампион в процеса на подготовка с нулево време за смяна на печатните форми. Тази машина от ново поколение поставя нови мащаби за ефективен печат на ниски тиражи с честа смяна на поръчките.
През 2007 година ROLAND 700 DirectDrive получи престижната награда InterTech™ Technology Award на PIA/GATF, а по–късно и технологичната награда на Германската печатарска промишленост — Innovation Award of the German Printing Industry.
Сегмент вестници
Едно от важните заключения на Световния вестникарски конгрес в Кейптаун, Южна Африка, през юни 2007 г. бе, че вестникарският бизнес продължава да се развива. „В развиващите се държави тиражите на вестниците растат скокообразно, а на развитите пазари се съпротивляват сериозно срещу атаките на цифровата медия. В много развити държави се наблюдава запазване и дори ръст на продажбите на вестници. В същото време за повишаване на читателската аудитория вестниците използват всички възможности на цифровите дистрибуционни канали. Интересно е да се отбележи, че въпреки масовото навлизане на цифровата медия, вестникът продължава да бъде предпочитано информационно средство за читателите, които искат да са добре информирани,“ подчертава Тимоти Балдинг, изпълнителен директор на Световната вестникарска асоциация.
Сегмент вестници — нови бизнес модели
През последните години издателства и редакции търсят активно нови възможности за повишаване на печалбите при същинския бизнес. Те са убедени, че вестникът трябва да стане по–привлекателен и по–близко ориентиран към отделни целеви групи. Нови продукти, безплатни вестници, компактни формати, атрактивни рекламни концепции — всичко това са новите бизнес модели за вестниците.
Добър пример за нов продукт е австрийският вескидневник Österreich на Волфганг Фелнер. Целевата група е електронната генерация млади граждани, редакционната концепция — три различни съдържания в един вестник (платен вестник).
Новият продукт излезе на пазара на 1 септември 2006 г. Печата се с тираж 317 000 екз. в дните от понеделник до събота и 500 000 екз. в неделя. Новият таблоиден вестник се печата в две печатници — в Goldmann–Druck, Тулн, Австрия и Passauer Neue Presse Druck GmbH, Пасау, Германия, с coldset/heatset технология.
По правило смяната на фòрмата води до промяна в макета на вестника. Често модерният дизайн може да придизвика интереса на нови групи читатели.
Преминаването към атрактивния таблоиден или берлински формат въздейства положително на бизнес модела на издателската или печатарска компания. Смяната на фòрмата обаче не гарантира автоматично повишаване на тиражите и на приходите от реклама — тя трябва да е съпроводена от допълнителни действия. За този вид проекти MAN Roland предлага на клиентите си нови интересни концепции и решения.
Почти революционен е успехът на т.нар. безплатни вестници, които се финансират само от реклами. Пазарът на тези издания експлоадира. Безплатни вестници се търсят по цял свят. Днес за различни целеви групи се печатат ежедневно повече от 40 млн. екземпляра от тях по света и тенденцията расте непрекъснато. Добър пример за безплатен вестник е MetroInternational, най–големият в света вестник с 61 издания в19 държави, публикуван на16 езика в88 градове по света. През2006г. делът на безплатните вестници е 6% от общия тираж на всички вестници в (464 млн. екз.), като най–много се печатат в Европа.
Сегмент вестници — специални видове реклама
Издателите въвеждат нови видове реклама, като за целта използват различни аромати, неонови, флуоресцентни и метализирани мастила, специално избелена хартия без пигментно покритие, лъскави или прозрачни хартии, лепени картички, приложения, страници с движещи се ефекти, половинки коризи и дори нетипични формати.
Вестникът Süddeutsche Zeitung в Мюнхен например бе включил реклама за производители на автомобили, отпечатана на прозрачна хартия с фантастичен ефект, имитиращ движещ се автомобил от телевизионна реклама. Компанията The Age в Австралия представя във вестниците си реклами с панорамен формат, заемаща осем последователни вестникарски страници.
Концепции за печатарските машини
Всичко ново при производството на вестници има значение за бъдещото развитие. Различните потребители използват различни видове оборудване за своите бизнес модели. Интерес представляват форматът XXL, heatset–coldset и UV продукцията, които променят радикално или разширяват бизнес модела.
MAN Roland е водещ на пазара за heatset печата на вестници. Повече от 140 вестникарски машини на MAN Roland с heatset сушене са инсталирани и работят в цял свят от 1988 г. насам. Пример за специално конструирани машини са heatset–coldset машината COLORMAN в Пасау, Германия и heatset–coldset машината GEOMAN в печатницата Media Druck в Тулн, Австрия. Те доказват компетенността на MAN Roland при подготовката и управлението на цялостни проекти.
Една от четирите осеметажни кули (офсетов към офсетов цилиндър) на GEOMAN при Media Druck е heatset кулата с допълно намастиляване (трети валяк) на печатната форма. Три сгъвачни модула, всеки от които е оборудван със система за скрепване, осигуряват едновременно извеждане на три продукта, което е и част от производствения план. Машината изработва три вестника в едно — coldset и heatset части, както и heatset приложения.
Първото промишлено използване на UV сушенето при вестникарския печат може да се види в предприятието Herold Druck, Виена — кулата COLORMAN, оборудвана с Innocure UV сушилни устройства от Eltex-Elektrostatik GmbH, отпечата първия си тираж на 27 февруари 2007 г., със скорост 45 000 об./час, което се равнява на скорост на хартиената лента от 11,25 м/сек. — нов световен рекорд. Продуктите са хибридни — с UV и студено сушене на страници.
Бързата смяна на печатните форми със системите PPL (PowerPlateLoading) и APL (Automatic Plate Loading), предлагани за всички вестникарски машини на MAN Roland, осигурява висока автоматизация на процеса. Сравнена с ръчна смяна на формите, при PPL се пести 38% от времето (при смяна на 192 печатни форми), а с APL — 92% (при смяна на всички форми).
Новата роля на производителя на печатарски машини
В новата си роля на производител, осигуряващ цялостни производствени решения и интегриран производствен процес, MAN Roland внедрява специални решения, приложни новости и нови идеи със и за своите клиенти. Със системите Printvalue MAN Roland съсредоточава вниманието си върху висококачественото развитие на печатарските машини и предлага на потребителите допълнителна стойност на продуктите. Printvalue включва следните четири системи: printservices за обслужване на печатната система през целия жизнен цикъл, printcom за системни компоненти за оптимизиран печатен процес, printnet за работа в мрежа в печатницата и printadvice за консултантски услуги.
Актуално състояние на Балканския печатарски пазар
Важно е да се отбележи, че Балканският печатарски пазар е приоритет номер едно за компанията MAN Roland.
От 1 януари 2007 г. Румъния и България са членове на Европейски съюз. И през следващите години обаче европейските субсидии ще продължат да играят важна роля за региона. Пазарът се развива динамично и за кратко време бяха създадени няколко съвместни предприятия като напр. групата Infopress— съвместно предприятие на румънски и български печатници (виж повече по темата на стр. 62 — бел. ред.). През 2007 г. Infopressвъведе в експлоатация машина LITHOMAN в Румъния.
Все още има големи контрасти между търсенето на висококачествени нови печатарски машини от една страна и инсталирането на машини втора употреба от друга. Българската фирма Билборд е пример за печатна компания, работеща с нови модерни печатарски машини на MAN Roland.
Водещи на пазара в региона са: Гърция при листовите машини, Румъния при heatset и България при машините за печат на опаковки.
Значително развитие на Балканските държави през миналата година
В Гърция компанията Haidemenos купи нова 72-странична машина LITHOMAN IV, а фирмата Karydakis — една ROLAND 706 LV + InlineSheeter. Освен това през последните две години в Гърция са продадени 11 листови машини на MANRoland, а само за последните 12 месеца в гръцки печатници бяха инсталирани седем машини ROLAND 700 (четири от тях с модул за нанасяне на покритие).
През последната година хърватската компания Vjesnik Zagreb купи една машина POLYMAN, Infopress, Румъния — LITHOMANIII, ElexirPress, Румъния — ROLAND 204 E, Sotis, Румъния — ROLAND 505 LV, CPATojsici-Kalesija, Босна — ROLAND 704 3B LV HiPrint. Две ROLAND 705 HiPrintбяха продадени на фирма Билборд, България, и една ROLAND 905 LV 6 — на Идеал, България. В Словения MKT Print купи ROLAND 904 7B, а MA-Tisk — ROLAND 904 7B plus.
Превод от немски
д-р инж. Росица Велкова