Before (Преди) и After (След) е многозначителна комбинация от думи. Какво означава тя за един млад дизайнер в България? Web-търсачките ни пращат към сайт, спиращ дъха: от екрана ни гледа — с немигащо око — кръгът на цветовете, царуващи в хартиения свят. Ние сме в електронна страница #1 от електронния брой 0646 на списанието Before&After, ноември 2006.
Островът на съкровищата е нищо за любопитния дизайнер, попаднал тук. Дали не ви лъжат очите? Free Download…, Free Download… изтеглете безплатно, тук и веднага! Получавате наготово безценни съвети от раклата на един от най-големите съвременни дизайнери на печатни материали. Подходът му е уникален, несрещан досега — всяка тема включва илюстрации на печатни материали Преди (Before) и След (After) художествената им корекция от професионален дизайнер, с детайлни описания защо се налага корекция и как конкретно се изпълнява.
John McWade е художникът-магьосник, който превръща унили страници в блестящи от самочувствие книги. Джон Макуейд е учителят с дар слово, който обяснява сложното с две думи и две илюстрации. Джон „е” в България. Ще ви разкажа за него, а с посланията му скоро ще се срещнете лично.
Две книги – дарохранителници
Когато човек, изкушен от изящната полиграфия, изтегли и разгледа подаръчните pdf-файлове в споменатия сайт, изпитва непреодолимо желание да се снабди с всичките 646 броя от тази енциклопедия на печатния дизайн. Те, за съжаление... не са безплатни. Ентусиазмът изстива под студения поглед на джентълмените от зелените знаци. Но почакайте, решението е намерено! Младите ентусиасти от издателство СофтПрес представят на български двете най-нови бестселърни книги на Джон Макуейд, в които той лично е подбрал и подредил стотици от най-ценните си лекции по дизайн на печатните материали. Вижте ги:
На мен се падна честта да ги преведа и сега с вас ще прелистим първата от тях: Before & After: Page Design (Дизайн на страници). Когато четете тези редове, тя сигурно ви чака в книжарниците. Какво е най-ценното в нея? Всяка страница е концентрат от задача, дизайнерска концепция, пример Преди — за неумело дизайнерско решение и варианти След — за професионален дизайн по същата тема, придружени с всички необходими пояснителни текстове и графични илюстрации. Джон е лектор от старата школа: той дава повече, отколкото очакваме и обяснява кратко и ясно. С две думи и илюстрации темата, подходът и решенията са обяснени и остават завинаги в главата ви. Ето пример:
Една от темите е „Как да се възползвате максимално от контрастите”. Джон казва: „Контрастът е най-мощното средство за предаване на идеите на дизайнера: той привлича окото, създава визуални приоритети, установява ориентири, етикетира, подчертава и разграничава.”
Тази дизайнерска лема е илюстрирана веднага с текст и графика: контраст може да се създаде чрез съпоставяне на яркостни оттенъци (Value), дебелини (Weight), форми (Form), количество елементи (Quantity), текстура (Texture), мащаб (Scale) и други характеристики (карето тук е съкратено).
След като веднъж сте прочели концепцията, във всеки момент можете да си припомните действието на всеки параметър, управляващ контраста: виждате името му, прочитате как действа и виждате графична илюстрация. Повече не ви трябва. Книгата съдържа десетки теми и стотици примери, съвети и илюстрации. Част от тях ще са откровение за вас — нищо подобно не сте виждали у нас и може би не сте си представяли. Ето пример: всеки от нас в детството си е правил книжни „лястовички” и е замерял с тях другарчетата си в клас. Представете си сега, че от балкон, надвиснал край улицата за разходка във вашия град едно дете започне да хвърля книжни самолетчета с покана за цирково представление. Те са толкова красиви — всеки ще си вземе за спомен — и ще запази. А самолетчето носи на крилете си и крилата реклама.
За съветите, примерите и идеите в тази книга може да се пише още много с най-добри чувства. Но... приближавам лимита на думите и компютърът звъни.
Отварям втората книга: Be-fore & After: Graphics for Business (Графика за бизнеса). Тук навлизаме в още няколко сфери на про-фесионалния дизайн, при това на ниво Майсторски клас на маестро Макуейд. В нея се разкриват тайните на висшия пилотаж в художествения облик на фирмените материали. Поясняват се дори въпроси за дизайна на деловите графики и диаграми, показвани на акционерни събрания. Ако мислите, че от тези теми вее скука, ще се изненадате от собствения си интерес. Тук показвам пример от широко застъпената тема за проекти-рането на лого-знаци. На практика можете да направите впе-чатляващо лого от всичко, за което се сетите — една буква, два инициала, име на компания, монограм, само с букви, само от символи и т.н. до края на хартията и мастилото, с които разполагате.
Двете книги са като резбовани с вдъхновение чудотворни дарохранителници. Загребвате с шепи идеи и съвети, но те не се изчерпват. Запомнете магическите думи Before & After и пог-леждайте местата, в които книгите ще се появят на български, с новото лого на СофтПрес. Ще се почувствате част от общността на елитните дизайнери.