Интернет се превърна в масов канал за разпространение на информация. Все повече потребители прекарват времето си онлайн, откривайки нужната им информация. Проучване на Mediascope Europe за 2009 година отчита, че 5 милиона мобилни потребители в Германия са прекарвали поне по 7 часа всяка седмица онлайн, което е значително повече в сравнение с времето, отделяно за прочитане на вестник (4,6 часа) или списание (3,6 часа). Тази тенденция ще продължава да се развива в подобна посока и в бъдеще с различни темпове. Начинът, по който хората обменят информация и общуват помежду си, се промени драстично в последните няколко години благодарение на навлизането на „умните“ телефони и таблетите. Те промениха „правилата на играта“ и спокойно можем да заявим, че начинът за достъпване до новините е съвсем нов.
Според много експерти таблетите, и по-специално таблетът на Apple, не само може, а и вече революционизира света на медиите. Отделно от пазара на таблети, сериозни възможности и потенциал за развитие на вестникарската индустрия предоставят и смартфоните.
Така че възможностите за успешна крос-медийна активност на издателите са факт и те могат да се възползват от тях, за да развият бизнес модела си и да изградят нов канал за приходи от мобилно разпространение на новини, създавайки „вестника на бъдещето“.
Мобилните приложения
За да бъде едно мобилно приложение успешно, то трябва да добавя допълнителна стойност за потребителите при „мобилното преживяване“ на информацията, а не просто да прехвърля вестника в дигитална обвивка. Най-малкото това означава към „стандартното“ печатно съдържание да бъде добавена определена интерактивност, като например аудио- и видеосъдържание. И още, таблетите и смартфоните дават в ръцете на издателите ново и по-различно като възможности рекламно пространство. И като казахме реклами, нека вмъкнем кратка информация относно предложенията на ppi Media (разработчици на приложението, за което ще стане дума след малко). Всъщност компанията предлага мобилни модули, които не само доусъвършенстват усещането на съществуващите реклами, но и добавят възможности за проследяване на интереса към тях.
На първо място имаме модула ppiTrack, чрез който може да се проследява цялото планиране и създаване на съдържание в изградения от компанията работен поток от практически всяка точка на света. Цялата информация може да бъде видяна на екрана на смартфона, така че да сте сигурни, че нищо не е пропуснато.
На второ място съществува приложение за връзка с решението AdX на компанията. Така чрез това мобилно приложение ще имате достъп и възможност за преглед на наличните предварително дефинирани пакети. По този начин рекламните консултанти ще имат лесен достъп до централната база данни на издателството от своите мобилни телефони. Това ще им позволява да преглеждат предишни заявени рекламни пространства от съответните клиенти и по-важното – само с едно натискане на бутон ще могат да резервират рекламен пакет за даден клиент отвсякъде и по всяко време.
Newsreader – мобилно приложение, създадено специално за ежедневни издания
Според ppi Media iPad просто обича вестниците. Това ги амбицира да създадат своето софтуерно решение за мобилна издателска дейност, което поставя нови стандарти за издателите на вестници. Мобилните приложения в момента са модерни и са на гребена на вълната по отношение на интерес от притежателите на таблети и смартфони, а това трябва да се използва. Но за да могат да се възползват, издателите трябва да създадат перфектната среда за четене, решенията трябва да са интелигентно замислени и да създават допълнителна стойност за читателите, рекламодателите и самите издатели, разбира се. Несъмнено скоростта е важна, но качеството трябва винаги да е на първо място.
Мобилното приложение трябва да работи без проблеми, да бъде интуитивно и интересно и да осигурява на ползващия го много мултимедийна информация.
Newsreader е сред първите приложения за iPad, създадени специално с идеята да отговорят на специфичните нужди на ежедневника. Всяко приложение е базирано на съдържанието. Използваната медия за разпространение не е толкова важна – информацията, съдържанието е всичко.
Специалното при това приложение е работният поток – всичко е интегрирано и до най-малкия детайл се спазва заложената от издателя корпоративна идентичност. Веднъж заложено, графичното оформление не се нуждае от допълнителна преработка, а специфичното форматиране, свързано с вида медия, се извършва автоматично.
В основата
Основният модел на ppi Newsreader е иновативно приложение за Apple iPad, което притежава пълен набор от функционални възможности, но също така може да бъде допълнително подобрено чрез прибавянето на нови модули и интерфейси (за това след малко).
И така, в основата имате приложение, което може да бъде персонализирано по най-разнообразни начини (цветове, шрифтове), така че да отговори изцяло на зададената корпоративна идентичност на издателя, както и ако има създадени други приложения, да бъде в унисон с тях. След този първоначален етап от работата, ppi Media създават приложение, което публикуват в iPad App Store, откъдето потребителите могат да го изтеглят и ползват.
Оттук насетне, просто и ясно, принтът среща таблетите – толкова лесно и бързо, колкото и звучи.
Приложението може да визуализира съдържание чрез XML посредством HTTP интерфейса. По този начин наред с редакторските текстове то съдържа изображения, видео, анимации и графики. Също така не се налага да се създава и прехвърля информация за графичното оформление на съдържанието – всичко се приспособява към размера на дисплея – оформление, дължина на статията и размера на изображенията. Това става поради факта, че iPad приложението разпознава съдържанието като индивидуални статии, групирани в отделни бюра, и има две нива на визуализиране – цялостен и детайлен преглед.
При първия се визуализират няколко предварителни прегледа на статиите, групирани по бюра. При втория се показва цялото съдържание на статията.
Малко повече за рекламите
С мобилния проект на вашето печатно издание вие можете да осигурявате на своите читатели професионално поднесена информация, допълнена с интерактивно съдържание.
Но освен за своите читатели, издателите трябва да мислят и за рекламодателите и да им предлагат интересни и иновативни подходи за представяне на техните рекламни послания. Подобни възможности са предвидени в представяния продукт и рекламодателите могат да се възползват успешно от новите мобилни рекламни пространства. Например, рекламите могат да бъдат разположени практически навсякъде и да съдържат интерактивни елементи и зададени уеб адреси, водещи към целеви страници.
Разширяване на възможностите
Намекнахме, че базовата функционалност на приложението може да бъде допълнително персонализирана с нови функционални възможности, за да отговори по-точно на вашите специфични нужди.
Накратко, ето какво още можете да направите:
• Потребителски интерфейс и навигация – персонализирайки Newsreader приложението, за да бъде в тон с корпоративната ви идентичност, също така можете да решите как ще се визуализират предварителният преглед или оперативните елементи и как точно ще бъде позиционирано съдържанието.
• Apple App Submission ви дава възможност да създавате приложения, изискващи заплащане на определена сума, преди приложението да бъде свалено от App Store на Apple.
• Интеграция на съдържанието – много лесно можете да интегрирате интерфейс на външна база данни с Newsreader, като заявките могат да бъдат обработвани в реално време.
• Онлайн доклади – чрез тази опция ще имате достъп до различна статистическа информация, като например общ преглед на активните потребители на час, ден и месец. Това ви дава възможност да анализирате техните навици за четене и да използвате тази информация, за да създавате редакторско съдържание, каквото вашите читатели търсят.
Мобилният работен поток
Пълната или частична интеграция на Newsreader приложението към производствения ви работен поток означава постигането на автоматизация и по-висока ефективност – от редактирането и запазването на рекламните позиции до многоканална издателска дейност. Приложението лесно може да бъде свързано към рекламни инструменти като AdX или редакторски решения като Content-X, а ползите от това несъмнено са налице.
Вместо финал – как се случват нещата в четири лесни стъпки
Първа стъпка – оформление. Еднократно създаване на оформлението на вестника по време на проектната фаза. Цветове, шрифтове и брандиране се персонализират, за да отговорят на нуждите на клиента.
Втора стъпка – текст. Редакторите въвеждат своите текстове и предварително подготвени изображения в система за управление на съдържанието, например Content-X.
Трета стъпка – експорт. Текстове, изображения, видео, анимация и графики се експортират чрез XML.
Четвърта стъпка – iPad. Съдържанието бива публикувано автоматично на iPad на база предварително дефинирани изисквания на оформлението.
Несъмнено приложенията за мобилни устройства в момента са много популярни и не само това – на практика е сигурно, че тази тенденция няма изгледи да се промени в отрицателна посока.
Статията е публикувана в брой 2 / 2012.