Маркетингът в печатарската индустрия — болна тема? Индустрията, която се издържа до голяма степен от „производството“ на реклама, не се грижи въобще или се грижи недостатъчно за собствения си маркетинг.
Маркетингът струва пари. Но липсата на маркетинг струва още повече. И въпреки това, печатниците използват рядко маркетинговите инструменти като уеб странци или директна реклама. Привличането на клиенти е най-вече въз основа на по-ниската цена. По този начин обаче предприятията най-често „копаят собствения си гроб“.
Съществуват ли алтернативи? В печатарската индустрия масово е осъзната необходимостта от професионален маркетинг. Но в повечето случаи липсва желание да се вложат нужното работно време и средства. Колкото по-голямо е едно предприятие, толкова по-силно е убеждението, че маркетингът в полиграфията е наложителен. Колкото по-малко е едно предприятие, толкова по-малко ръководмениджмънтството му всъщност е в състояние да реализира желаните маркетингови действия. Но точно средноголемите печатници представляват 80% от печатарската индустрия в Германия. Ако те искат да задържат позициите си на пазара, задължително нещо трябва да се промени — в съзнанието и в начина на действие. Нито една печатница не може да пренебрегне съвременния маркетинг. А маркетингът е нещо повече от реклама. Да предложиш подходящите продукти на подходящия пазар, на подходящата цена — тази комбинация е решаваща. Търсят се ясни концепции и дългосрочни стратегии, чиято стойност може да се провери — при всички мероприятия е важно предприятието да расте и да се развива. Затова няма патентована рецепта, но има фиксирано мерило — доволните клиенти. Те са референция, реклама и работа с обществеността, обединени в едно.
Защо да има маркетинг?
За да има успех една фирма, целите ù трябва да са ориентирани към желанията на клиентите и потребностите на пазара. Маркетингът винаги е водещ инструмент на предприятието. Какво конкретно означава това? Става дума за иновационни продукти, активно привличане на клиенти, брошури, представящи фирмата, поява в интернет, списания и мероприятия, насочени към клиентите, и „ненадути“ цени. Но не само това — за да се представи адекватно една фирма, трябва вярно да са избрани целите, продуктите, състоянието и мероприятията в цялото предприятие. И тогава комплексната изява е „върхът на сладоледа“.
Има какво да се желае
Актуалният маркетинг в средноголемите печатарски предприятия в Германия е на близко до средното ниво. Голямата част от фирмите са наясно, че има още много да се желае по отношение реализацията на маркетинговите мероприятия. При допитване сред печатници, проведено от студенти по специалността „Мениджмънт на печатните медии“ от Висшето училище за медии в Щутгарт, 70% от участващите предприятия са оценили маркетинга в печатарската индустрия по-скоро като „лош“. Отбелязано е като тенденция, че големите предприятия оценяват по-високо собствените си маркетингови мероприятия, отколкото по-малките в бранша. Например, нито една от големите фирми със 100 до 250 служители не е оценила собствените си маркетингови активности по-лошо от общата оценка за бранша. Причината се крие в това, че големите най-често имат свой отдел Маркетинг, докато ръководствата в по-малките предприятия са предимно с техническо образование и имат бегли или много слаби познания в тази област.
Голяма част от запитаните са посочили липсата на време като причина за недостатъчен маркетинг. Главна причина точно при малките предприятия е, че приоритет има ежедневният бизнес. Към това се добавя липсващо или лошо планиране на времето, както и недостатъчно ноу-хау. В същото време печатниците трябва непрекъснато да се приспособяват към новите условия на активно променящия се пазар — към нарастващата конкуренция на новите пазари от Източна Европа и Азия, както и към рязко увеличаващия се дял на електронните и аудиовизуалните медии.
Интегрирана комуникация
Нужни са цялостни концепции и стратегии за развитие на предприятията, чрез коите те индивидуално да се утвърждават. Добра база, за да се отличи положително една фирма от конкуренцията, представлява интегрираната концепция за комуникация, чиято цел е константният имидж на предприятието, който представя неговите продукти и услуги. Комуникацията обхваща всички дейности, популяризиращи го на пазара и сред потенциалните клиенти. Това започва от телефонните обаждания в звеното за работа с външни клиенти и стига до фирменото лого на служебните превозни средства или фасадата. Писмата, телефонните разговори, брошурите, представящи фирмата, съобщенията за пресата, дори отпечатаните продукти и опаковките им представляват имиджа на предприятието. Използваните средства трябва да осигурят ясен и запомнящ се портрет на фирмата. Така например, уеб страницата трябва да отговаря на оформлението на евентуално съществуващата брошура, представяща фирмата. Важен критерий са шрифтовете — като вид и кегел, както и използваните цветове.
Все още необходимостта от маркетинг не е осъзната напълно. Как се обяснява това? Покрай контактите си с възложителите (най-често агенции), много от предприемачите в бранша считат, че знаят достатъчно за занаята. Според повечето от тях, в сегашното време на ограничени средства, начините за комуникация между предприятията по възможност не трябва да струват нищо.
В много други промишлени отрасли е нещо съвсем обичайно да се отделят 3% до 5% от годишния оборот като бюджет за маркетинг. За една средноголяма печатница, с около 5 млн. евро оборот, говорим за суми от порядъка на 150 000 евро. Ако с тези пари се информират клиентите за силните страни на предприятието, тази сума се превръща в една много добра инвестиция.
Анализ, нови насоки в работата и комуникация
Който има нужда от подкрепа в тази насока, може да ползва услугите на фирми, ориентирани специално към печатарската индустрия, които предлагат консултации по стратегически въпроси. Става дума за намирането на мястото на определена печатница в общественото пространство и промяна в управлението, в съответствие с нейния потенциал и условията на конкуренцията. От друга страна, тези, които предлагат услуги в областта на маркетинга, могат да съдействат с избрани комуникационни инструменти по този стратегически път. Важното е, маркетинговите концепции винаги да представляват индивидуално решение. Не съществува общовалидна глобална концепция. Маркетинговата концепция трябва да е съобразена с условията в отделното предприятие и да подпомага реализацията на целите и интегрирането им в концепция за комуникация най-вече с клиентите.
Успешна комуникация
Изработването на уеб страница, брошури, представящи фирмата, както и рекламни подаръци, са най-традиционните комуникационни средства за печатниците. Но също така голям ефект могат да имат и съобщенията или PR материалите в специализираната или регионалната преса.
Съобщение в пресата ще има успех, ако:
- Изберете актуална тема, която предлага нова информация на читателя — например, промени в ръководството, важна голяма поръчка, презентации по време на изложения и панаири, предаване на средства за подпомагане или спонсорство, обявяване на конкурс, ново строителство, юбилейно честване, технически новости, мероприятия, свързани с опазване на околната следа, безопасни условия на труд в предприятието, нови работни места и др.;
- Отговаря на въпросите кой, какво, кога, къде, как, защо — това е новина в крайна сметка;
- Най-важното е отбелязано в началото, а маловажното — накрая. Съобщението трябва да може да „понесе“ съкращения в края;
- Построите прегледно съобщението. Степенувайте разумно;
- Сте обективни — без хвалебствия и ласкателства;
- Пишете разбираемо и избягвате рекламни изрази и суперлативи като „уникален“, „единствен по рода си“ или „по най-добрия начин“;
- Сте кратки, използвате стегнати формулировки и кратки изречения;
- Внимавате за правописа. Проверявайте грижливо всички факти и цифри преди публикацията/излъчването;
- Не забравите да напишете пълните данни за контакти с фирмата.