По инициатива на Клъстер Българска медия и печат и с организационното съдействие на списание полиграфия и списание ProGRAFICA на 25 март 2010 година в зала „Рила“ на Интер Експо Център се проведе професионална кръгла маса на тема „Нови образователни шрифтове“.
Дебатът бе открит с основния въпрос: „Има ли нужда от създаването на нови шрифтове?“ Според българските творци на шрифтове традиционното българско начертание на кирилицата в съвременен вариант има своите корени в българската шрифтова традиция и същевременно носи модерния белег на настоящето. Пред създателите на бъдещите шрифтове на кирилица се поставят редица технически, технологически, естетически и практически изисквания, които биха подобрили хигиената на четенето и информационната плътност.
Дискусията около кръглата маса недвусмислено показа, че творците са в състояние да уловят магията на майсторството и да сътворят шрифтови фамилии, които да удовлетворят високите и понякога противоречиви очаквания. Клъстерният подход би гарантирал обединяване на интересите на всички взаимно конкуриращи се, но и подпомагащи се участници и би довел до успех. Това ще бъде най-важният резултат от инициативата на Клъстер Българска медия и печат, която се разраства и печели все повече поддръжници.
Участниците възприемат идеята за реализиране на проекта за нови образователни шрифтове като навременна и оценяват настоящия период като особено важен в светлината на напредналите действия на правителството по въпроса за уеб кирилицата.
Провеждането на кръглата маса „Нови образователни шрифтове“ и обсъдените теми съвпадат с действията на правителството и с оповестената новина за подписан документ между България и Русия за съгласувана обща таблица на символите на кирилицата в интернет. Дейността на Постоянната българо-руска работна група „Информационно общество и ИКТ“ и подписването на документа за сътрудничество, съответно от българска страна — заместник-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Първан Русинов, а от руска — Олег Чутов, директор в Министерството на съобщенията и комуникациите на Русия, потвърждават важността на темата и навременността на нашата инициатива.
Отчитайки реалната ситуация и хода на дискусията, след като приключихме с обсъжданията, се обърнах шеговито към присъстващите — проф. Паскалев, проф. Варджиев, проф. Трендафилов, проф. Паунов, проф. Буян Филчев, проф. Пламен Вълчев, Кънчо Кънев и други участници — с перифраза на култова реплика от книгата „Под един покрив“: „Хубава кръгла маса! На нея решихме да решаваме на следваща кръгла маса!“ Съдейки по разказаното за събитията през последните над 60 години, подобни ситуации са се случвали нееднокартно.
Въпреки че обсъждането на дизайна на шрифтовете не беше в дневния ред, то се случи и допринесе за опознаване и сближаване на позициите за визията на „добрата“ кирилица. Това определено бе най-ценният резултат от кръглата маса.
Общоприето е схващането, че истината се ражда в дискусията. Но има и механизъм, създаден от конкурентната надпревара, при който потребителите гласуват по неоспорим начин — с портмонето си, когато купуват книга — това беше основната теза на бизнеса, за разлика от понякога идеализирания подход към съвършенството, изразен от дизайнерите.
Приехме, че обществото е значително по-инертно при оценка на визуалните (знаковите) системи в сравнение със създателите им. Общото мнение на участниците в дискусията бе, че то трябва да се образова и най-правилно е това да става още от ученическите години. Необходимо е въздействието върху тези процеси от страна на естетите и дизайнерите да бъде по-ефективно.
Развитието на информационните технологии и канали снижава възрастта на първото запознаване с текст и шрифт от монитора — чрез игри или в интернет... Когато това става с некачествени шрифтове, щетите за подрастващите са дълготрайни и училището не е в състояние да ги преодолее. Шрифтовете в уеб трябва да са качествени и отговорността на софтуерните компании и на уеб дизайнерите за това е значима.
Един от въпросите, повдиган нееднократно по време на дискусията, беше дали проектът да бъде международен или национален. В подкрепа и на двата варианта се чуха разумни аргументи. Аз съм привърженик на международния вариант, а не за ендемично развитие на нашата шрифтова култура, по принцип обречено на неуспех при съществуващата глобализация и развитието на интернет. Повечето участници изразиха желание за по-мащабно действие. Крайното решение в голяма степен ще зависи от проекта и финансирането му. Зависи и от нашите естествени партньори — Министерство на културата, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерство на образованието, младежта и науката, Министерство на здравеопазването, Сдружение „Настоящи и бъдещи майки“.
Компромиси с влаганите в един шрифтов продукт визия, естетика и информационна плътност, според мен, ще бъдат направени, за да се поддържа ритмиката на четенето, както и да се удовлетворят изразените схващания, че ергономичността на, да ги наречем, „ръкописно базираните шрифтове“, е по-добра. Това ще бъде конкретно решение на всеки дизайнер. Бих искал само да добавя, че особено съществена е и информационната плътност с възможности да повлияе на желаните резултати.
Предложен бе „инженерно-технически“ подход като част от инструментариума за оценяване на читаемостта и информационната плътност. Приемането на обективен метод наистина ще изисква ресурс, който трябва да бъде обоснован в проекта за бъдещия конкурс.