Статията е изготвена по материали от доклада на г-жа Беатрис Клозе, генерален секретар на Интерграф, представен в рамките на Четвъртия печатарски форум в Букурещ
Интерграф представлява пред европейските институции 22 федерации в графичната индустрия от 20 европейски страни, без да се смятат 3-те асоциирани члена. Неговата основна задача е да насърчава и защитава интересите на печатните и свързаните с тях индустрии и да способства за повишаване конкурентоспособността на сектора чрез лобиране, информиране и работа в мрежа.
В Европа преобладават малките предприятия, като в 85% от тях работят по-малко от 20 души. През 2006 г. печатарската индустрия в 27-те европейски страни включва около 132 000 фирми, в които работят около 850 000 души. Оборотът в печатната индустрия е около 105 млрд. евро. Данните за 2005 г. са съответно 130 000 фирми с 870 000 служители и оборот около 100 млрд. евро.
Накратко, европейската печатна индустрия е сектор, доминиран от малки и микрокомпании, основно съсредоточен върху вътрешните пазари, зависим от рекламата, със силно ограничени инвестиции, характеризиращ се със структурен свръхкапацитет.
В изследване на Европейската графична информационна мрежа, изготвено от Апенбърг&партнър през юни 2009 г., е направен анализ на оборота на печатните продукти и печатните процеси. Като цяло печатната индустрия отчита спад от 6,4%. Най-„трудният“ продукт се оказват списанията, където спадът е 10,9%. От печатните процеси най-засегнат е листовият офсет -10,6%, а дигиталният печат е общо взето единственият процес, при който се наблюдава увеличение от 7,7%.
Както се вижда, най-засегнати са Италия, Франция и Испания. При разглеждане на основните продукти на печатната индустрия става видно, че за 15-те страни членки от края на ХХ век1 е налице отрицателен резултат, съответно -6,6% за вестникарския печат, -10,9% за печата на списания, -9,3% за рекламните продукти и -10% за печата на книги (таблица 1).
При прегледа на печатните процеси са отчетени съответно -10,6% за листовия офсетов печат, -8,7% за ролния офсет, -6,4% за дълбокия печат и +7,7% за дигиталния печат.
Все още не разполагаме с данни за развитието на процесите през втората половина на годината, но от проведената през септември среща на директорите стана ясно, че известни тенденции за растеж са налице в областта на цифровия печат. Тенденции за спад са налице при: оборота (България и Унгария -20%; Швеция и Италия -15%; Холандия -10–15%), рекламата (Австрия и Швейцария -40%, Италия -30%, Финландия също съобщава за намаляване на рекламите); най-голям спад по отношение на заетостта е отбелязан в Холандия -15%. Най-обезпокояващо е снижаването при експорта -38% (таблица 2).
Разполагаме с данни от Евростат за оборота на страните-членки за периода от първото тримесечие на 2008 г. до второто тримесечие на 2009 г. За съжаление липсват цифри за някои страни за 2009 г. Съпоставянето на първото и второто тримесечие на 2009 г. показва, че при повечето държави е налице снижаване на оборотите. Особено засегната е Дания. Силно намаление се наблюдава в балтийските страни, например Латвия, за първото и второто тримесечие. Ако сравним първото тримесечие на 2009 г. с първото тримесечие на 2008 г., ще видим, че за Латвия намалението е почти 40%. Цифрите на „Евростат“ за Румъния показват относителна стабилност през последната година2 (таблица 3).
Данните, получени от нашите членове в Германия, показват състоянието в индустрията като цяло и това на печатната индустрия в частност. Както става ясно, графиките се движат надолу.
От следващата графика обаче се вижда, че общият бизнес климат се подобрява. Докато през 2008 и първите месеци на 2009 г. графиките вървят към понижаване, то около средата на годината се наблюдава успокояване и дори положителен тренд в развитието. Тези положителни индикации се отнасят както за очакванията, така и за бизнес климата. И за радост това важи не само за Германия, но и за други страни от Европейския съюз. От Великобритания съобщават, че са достигнали дъното и в началото на есента бизнесът се оттласква нагоре, макар като цяло да е в неизгодна позиция (фиг. 1-2).
Какви са предизвикателствата пред печатната индустрия в Европейския съюз в настоящия момент? Несъмнено специфичната икономическа ситуация изисква да се предприемат действия на равнище отделни компании, в рамките на страните-членки и на ниво Европейски съюз.
Какво се случва на европейско ниво? Нека разгледаме основните моменти!
На първо място тук стои въпросът за динамиката на европейската печатна индустрия в рамките на глобалния пазар. Той има няколко аспекта:
• Партньорства и съюзи, или как фирмите си сътрудничат. Необходимо е да се изследват възможностите за засилване на сътрудничеството между компаниите. Например във Франция 14 — 15 фирми са се кооперирали, за да придобият по-широки възможности за печат и да предоставят услуги, които никоя от тях не може да извърши сама. Сега поръчките се изпълняват от 14-те фирми, а това увеличава броя и обхвата на услугите. Някои от печатните асоциации организират форуми на национално равнище и така подпомагат членовете си. Налице са инициативи за намаляване на разходите, както и за коопериране на доставките и поръчките на национално и европейско ниво.
• Управление на производствените разходи — особено важен аспект, който в условия на криза придобива още по-голямо значение.
• Вносът от Китай или Далечния изток — един много важен въпрос, който в бъдеще трябва да разгледаме на европейско ниво.
• Икономически прогнози.
На второ място е разработването на услуги с добавена стойност и откриване на нови основи за растеж.
На трето място, инвестиране в човешките ресурси и разработване на нови умения за индустрията. Не е нужно да ви убеждавам колко е важно запазването и развиването на уменията на персонала.
На четвърто място, по-силна европейска насоченост в индустрията в следните направления:
• околна среда, здраве и безопасност;
• стандартизиране;
• известно хармонизиране на правилата в Европа с цел намаляване на разсейващите фактори.
На пето място, координирано нарастване на изследванията и иновациите. Тук с особена сила стои въпросът разполагат ли печатниците с активи или пари, за да инвестират в иновации.
На шесто място, подобряване имиджа на печатната индустрия с най-добрите практики.
За да отговорим на тези предизвикателства, е необходимо да бъдат предприети съответните действия:
• Развиване на пазарни тенденции в рекламата.
• Изследване на възможностите за засилване на сътрудничеството между компаниите.
• Стройно ръководство и подобряване на процесите.
• Ангажиране на повече заинтересовани страни.
Действие 1
Относно разходите за реклама. От кривите се вижда, че през 2007 г. най-големите разходи за реклама са направени в САЩ, следвани от Европа и Япония. В Китай, Австралия, Бразилия и Хонконг нивата са много ниски.
Ако разгледаме състоянието в някои европейски страни, ще отбележим, че особено във Великобритания и Франция има силно нарастване на разходите за реклама в интернет от 2003 до 2007 г. Същевременно, особено във Великобритания, е налице силно намаляване на рекламата във вестникарската индустрия. В някои страни като Унгария разходите са основно в телевизията. Същото е и в Испания и Италия.
Действие 2
Предлагането само на печат вече не е решение за Европа. Нужна е промяна. Тя трябва да се реализира чрез:
• Предлагане на добавена стойност.
• Предлагане на допълнителни услуги.
• Предлагане на клиентски решения.
• Предлагане на комуникационни решения.
Действие 3
Несъмнено една от основните посоки на усъвършенстване на европейската печатна индустрия е опазването на околната среда. С цел намаляване емисиите на въглероден диоксид е нужно да се работи за:
• Повишаване съзнанието на печатари и клиенти и образоване на обществеността.
• Подготовка на писмено становище с препоръки за намаляване на въглеродните емисии.
• Сътрудничество с PrintCity по въпросите на околната среда и намаляването на въглеродните емисии.
Действие 4
Стандартизиране. Европейска мрежа за стандартите в печата. Интерграф създава мрежа от експерти по стандарта ISO 12647. Уебсайт информира за стандартите, наличните документи, данните за контакт и възможностите за консултиране в различните страни. Редовните срещи гарантират актуална информация и осигуряват реализиране на целите на мрежата:
• Поощряване използването на печатните стандарти от печатарите.
• Споделяне на опит между организациите и експертите.
• Разработване на комуникационен документ по съответните стандарти.
• Логотип за демонстриране пред членовете на Интерграф на подкрепата, оказвана от мрежата.
Следващата среща ще се проведе в Милано, Италия на 23 и 24 ноември. Това ще бъде експертна среща, но всеки, който се интересува и има основни понятия по стандартите ISO, е добре дошъл. Допълнителна информация може да бъде намерена на www.printing-standard.net или www.intergraf.eu
Информация и публикации:
• Месечни известия за новостите;
• Директен пренос на информация;
• Запитвания;
• Уебсайт и изявления за пресата;
• Екстранет за членовете;
• Изследвания и публикации;
• Брошура, издадена заедно с Платформата за пощенската индустрия.
Неотдавна Интерграф — в сътрудничество с пощенските власти, производителите на пликове, асоциациите за директна поща и индустрията за хартия и картон, издаде брошура, която чрез факти и фигури оспорва общоизвестни екологични митове, които несправедливо накърняват репутацията на нашата индустрия.
Брошурата във формат PDF можете да свалите от уебсайта на Интерграф (www.intergraf.eu). Ето и някои от ключовите ù послания (таблица 4).
Силата на печатната индустрия е в сътрудничеството на различните сдружения в индустрията на европейско ниво:
1. Производство (пулпа и хартия) — Cepi, Cepiprint, Cepifine, Epis;
2. Разпространение (търговци на хартия) — Eugropa;
3. Печат (преса, принтери, мастило) — Интерграф, VDMA, ERA; FEPE, EuPia;
4. Съдържание (издатели, поща) — Fipp, Faep, EPC, WAN-Ifra, ENPA, Fedma;
5. Доставка (пощенски оператори, разпространение) — IPC, Distripress.
И накрая някои ключови въпроси на бъдещето:
• Създаване на Европейска мрежа за изследвания и иновации;
• Сътрудничество с Европейската платформа за горски технологии;
• Създаване на национални мрежи за печатари.
В момента създаваме Европейска мрежа за изследвания и иновации. Както споменах, иновациите са ключов въпрос за печатната индустрия. Сътрудничим си също така и с Европейската платформа за горски технологии. В бъдеще искаме да създадем повече национални печатарски мрежи. В момента има 6 такива.