Промените, белязали втората половина на ХХ век, се определят като „информационна революция“, която породи нови потребности за осигуряване на качествено нова информационна среда за живот на обществото.
Безспорно най-засегнатият сектор от трансформациите в обществените отношения е образованието, което трябва и да осигурява специалисти за информационното общество, и да се осъществява в среда, в която информацията е ключов фактор за постигане на предимство във всички области на живота. Образованието се превърна в своеобразна „индустрия“, която трябва да удовлетвори потребностите от нови професии и да генерира потенциал за икономиката на знанието, издигната като приоритет и конкретизирана в програмите на Европейския съюз. Търсенето на информационните специалности запазва тенденцията към непрекъснато нарастване, като диференциацията по отношение на обособени дейности в цялостния информационен процес се задълбочава. Какво се случва с подготовката на специалисти за печатната индустрия, която придобива ново лице и ново съдържание, доминирани от компютърните технологии и в нашата страна?
Подготовката на специалисти в традиционните направления на печатните медии у нас се осъществява в Университета по библиотекознание и информационни технологии в условията на непрекъсната динамична промяна. От тези промени са белязани бакалавърските и магистърските програми по профила на специалност „Печатни комуникации“ през последните 6 години. Създадена преди повече от 40 години за осигуряване на книгоиздателския и книготърговския сектор с професионално подготвени кадри с полувисше образование, през изминалите години специалността промени своето съдържание и разшири спектъра на компетенциите си в съответствие с протичащите трансформации в технологиите за създаване на материалните носители на информацията, комуникациите, осигуряващи предаване на съдържание във времето и пространството. В катедра „Книга и общество“ се осъществява подготовката на бакалаври, магистри и докторанти по печатни комуникации, медии и реклама в научната област „Книгознание, библиотекознание и библиография“.
През 2006 г. бяха акредитирани с най-висока оценка бакалавърските и магистърските програми на катедрата — „Печатни комуникации“ и „Мениджмънт на печатните комуникации“, а през 2007 г. успешно стартира втора магистърска програма — „Медийна информация и реклама“. В програмите продължават да се подготвят бакалаври и магистри по печатни комуникации в редовна и задочна форма на обучение. Програмата „Печатни комуникации“ дава базова подготовка по профила на специалността в трите основни направления: създаване на съдържание, технологии, комуникации. Съдържателният аспект се осигурява от изучаването на старобългарска, нова и съвременна българска литература, детска лите ратура, западноевропейска, американска и руска литература. Технологиите в производството и оформлението на книгата се преподават в съвкупност от дисциплини, представящи модерните технологии в предпечатната подготовка, книгопечатането и оформянето на различни видове издания. В областта на комуникациите са застъпени профилиращи дисциплини по маркетинг на книгата, модели в международната книготърговия, съвременни информационни системи, издателско брокерство. Преходът към съвременната информационна среда се осъществява с подготовка по дигитална конверсия, електронна книготърговия, електронен маркетинг, електронно книгоиздаване, технология на библиографирането, автоматизирани издателски системи. Управление, бюджетиране и счетоводна отчетност в медиите се изучават в бакалавърската и в магистърските програми на катедрата и осигуряват базови знания за ориентиране в сложната пазарна обстановка. В магистърските програми „Мениджмънт на печатните комуникации“ и „Медийна информация и реклама“ се подготвят кадри за организацията и управлението в печатните и електронните медии, книготърговията, библиотеките, културно-информационните центрове.
Подготовката на бакалаврите, магистрите и докторантите се осъществява от академичния състав на катедрата — от 17 преподаватели 15 са хабилитирани — 6 са професори, 9 доценти, 2 главни асистенти, всички са с научни степени „доктор на науките“ и „доктор“. Преподавателите са ерудирани и с утвърден авторитет в тематичните направления на специалността: литературознание, традиционни и съвременни печатни и книгоиздателски технологии, икономика и управление на книгоиздаването, маркетинг и мениджмънт, компютърни информационни технологии.
От създаването и акредитирането на програмите в катедрата се дипломираха повече от 300 бакалаври и магистри, които успешно се реализират по профила на подготовката си. Трябва да се отбележи, че над 90% от завършилите бакалаври по „Печатни комуникации“ намират работа по специалността си.
Завършващите бакалаври и магистри разработват дипломни работи по основните тематични направления на специалността, актуализирани в съответствие с обществените приоритети и потребностите на бизнеса:
1. Предпечатна подготовка — технологии, добри практики, анализ и оценка на състоянието в България и водещи страни в света;
2. Книгата и нейните проблемни области — хронологичен, съдържателен и социокомуникативен аспект, книгата и обществените комуникации;
3. Маркетинг и мениджмънт на книгата — маркетинг на книгата и електронен маркетинг, управление на издателския процес;
4. Рекламата и ПР-технологиите — типология и еволюция на технологиите;
5. Медийни трансформации в съвременна среда — теоретични и практически аспекти на процеса в България и Европа;
6. Културно-историческото наследство и медиите — нови концепции и практики в периодичния печат, електронните медии;
7. Съвременни технологии и журнализъм — интернет-журналистика, съвременни средства за презентация в публичното пространство;
8. Езикова култура и медии — стратегии на езиковата комуникация, език и стил в медиите, психолингвистика, теория и практика на текста.
В Таблица 1 са посочени темите на дипломните работи на бакалаври от специалност „Печатни комуникации“, успешно защитени през юлската сесия, 2010 г.
В катедра „Книга и общество“ са зачислени в редовна и задочна докторантура 5 докторанти, които разработват докторските си тези в съвременните научноизследователски приоритети на книгознанието и теорията на научната информация: дигитализация на книжовното наследство, съвременни информационни ресурси в интернет-среда, медиатеки и обществени комуникации, електронни информационни носители, виртуална среда и трансформация на информационните потоци.
Перспективите пред обучението на специалисти за масовите комуникации в условията на изграждащата се икономика на знанието изискват непрекъснато обновяване съдържанието на учебните програми и въвеждането на нови модели на обучение — например дистанционната форма на обучение. За магистърската програма „Медийна информация и реклама“ от началото на учебната година стартира и дистанционна форма на обучение, базирана на платформата ILIAS, която успешно е адаптирана за обучение в УНИБИТ. В бакалавърските програми се осъществява обмен на студенти с Висшето училище за медии в Щутгарт — Германия и с Варшавския университет. Предстои подготовка на съвместна програма с кралското училище по библиотекознание и информационни технологии в Копенхаген. УНИБИТ стартира две програми с Московския университет по печата — „Мениджмънт на книгата“ и „Информационни технологии в печатните комуникации“.
Болонският процес поставя постоянни предизвикателства пред подготовката на специалисти с конвертируеми знания и умения за европейския пазар на труда, характеризиращ се с интелектуализация на всички традиционни и нови професии. Изискванията за професиите на масовите комуникации са в непрекъснато динамично развитие с приоритетите на обществото, основано на знание, в което информацията е синоним на най-висока добавена стойност.
За контакти:
Проф. д-р инж. Кристина Върбанова-Денчева
Ръководител на катедра
„Книга и общество“
УНИБИТ
kivd01@abv.bg