Фалшифицирането на стоки е глобален проблем, който не е свързан само с отделен продукт или продукти, а засяга цели индустрии.
Глобализацията, която отвори врата към света за много производители, за немалко от тях се превърна в основен виновник за масовото фалшифициране на тяхната продукция, изградила си през годините определено име – желано и търсено от клиентите. За да потвърдят глобалния мащаб на този проблем, различни експерти са оценили, че през годината продукти на стойност около един трилион долара ще бъдат фалшифицирани и ще се насочат към клиентите.
Несъмнено основна цел са висококачествените брандове от различни области – текстилни продукти, парфюмерия, потребителска електроника.
И това не е просто тенденция със затихващ характер, а напротив – с прогресивно развитие в отрицателна посока за производителите и собствениците на брандове.
Именно поради това през годините наблюдаваме множество опити за създаване на адекватни решения, които биха ограничили този феномен, тъй като трудно можем да си представим възможността той да бъде изкоренен. Или поне за момента сякаш подобен развой би бил по-скоро фантастично развитие на нещата.
В следващите редове ще се опитаме да ви представим едно интересно по своята същност решение за справяне с проблема с фалшифицирането на запазени марки, разработено от Heidelberger Druckmaschinen AG, а именно 1-TAG.
Интересното при 1-TAG като решение е, че „работи“ на два фронта. От една страна, предлага на държателите на правата върху дадения продукт възможност да се защитят от появата на пиратски продукти и по този начин свежда до минимум възможните икономически щети, които биха съществували от разпространението на фалшифицираната стока. От друга страна – и именно тази особеност го прави интересно в сравнение с алтернативни предложения, налични на пазара – решението дава на крайния клиент лесен начин да разбере дали е на път се сдобие с оригинален продукт, или не. За целта ще му се наложи да използва устройство, което най-вероятно се намира в неговия джоб – своя смартфон.
Как работи
Със сигурност това е логичният въпрос, който следва от казаното до момента. Всъщност не е никак сложно за разбиране, още по-малко за реално използване.
На първо място, при производството етикетът се третира с тънки медни нишки с дължина няколко милиметра, като тяхното разполагане става напълно произволно, оформяйки напълно случаен модел. Следва покривен слой, който има за цел да „придържа“ отделните елементи.
Така получените произволни модели биват прочитани с камера и „превеждани“ в координати, които биват съпоставяни със специфична продуктово-ориентирана информация и криптографски подпис.
Впоследствие се използва мастиленоструйна печатна система Linoprint, за да бъде приложена към етикета съответната записана информация, като това става във вид на QR код.
От Heidelberg споделят, че споменатият модел и продуктовата информация вървят винаги заедно и са свързани посредством подпис. Самото генериране на подписа става посредством използването на секретен код, разработка на компанията, но в същото време всеки може да провери дали продуктът е оригинал чрез публично достъпен код по електронен път.
От компанията допълват, че по този начин бива създавана уникална идентичност, подобна на пръстовия отпечатък, за определен продукт или неговата опаковка.
В крайна сметка 1-TAG е решение, базирано на комбинацията от физически произволно генериран процес и криптографски подпис, като същевременно това е първата технология, която включва ефективно потребителя в процеса на защита на бранда и откриването на фалшифицирани продукти.
Смартфонът, оръжието в ръката на потребителя
И като казахме, че потребителят е реално действаща страна в целия процес, време е да споделим как точно се случва това.
Оръжието на потребителя е в неговия джоб, тъй като все повече от нас ползват така наречените умни телефони.
За да може крайният клиент да провери даден продукт, маркиран с 1-TAG технологията, той се нуждае от своя смартфон и инсталирано на него безплатно приложение (поддържат го смартфони с операционна система Android или iOS).
Софтуерът сканира етикета и незабавно открива дали QR кодът съответства на модела. Самият процес не изисква активна интернет връзка, така че когато потребителят прави проверка където и да е по-света, може да е спокоен, че няма да му бъдат начислени допълнителни разходи за мобилен интернет. В допълнение към резултата от проверката приложението показва съответната марка, името на самия продукт, както и размера на опаковката. По този начин потребителят може да получи допълнителна информация, специфична за дадения продукт (ако съответно е зададена от производителя) – например може да бъде добавен срок на годност. Нещо повече, потребителят може директно да достъпи до уеб страницата на продукта или производителя. Всичко това осигурява на производителя на маркови стоки още един канал, чрез който да осъществява комуникация със своите клиенти – особено днес, когато почти всеки потребител, ползващ смартфон, има постоянна интернет връзка.
Заключение
Няма да се впускаме в дълги заключителни слова, тъй като решението на Heidelberg може да бъде характеризирано само с едно изречение, а именно: В крайна сметка 1-TAG може да бъде описано като решение, предлагащо надеждна защита на бранда.
Статията е публикувана в брой 4 / 2012.