Имало едно време... Така са започвали много разкази, нека и нашият не прави изключение.
Имало едно време един моряк. Той бил завършил Висшето военноморско училище и цели 9 години пътувал по моретата. Когато в родната му страна настъпили така наречените демократични промени, той взел кардиналното решение веднъж и завинаги да стъпи на брега. Речено-сторено. В един прекрасен ден напуснал флота и... се изправил пред трудния въпрос по кой път да поеме.
Забравих да ви кажа, че морякът се казвал Петър Недков, а неговата родна страна била България. Трудността на предстоящото решение произтичала от следното — от една страна, припечелените пари му давали надежда, че ще успее да се реализира и на сушата, както бил го сторил в морето, от друга, той знаел, че броените пари бързо свършват и не можел безкрайно да чака.
На помощ му се притекла Съдбата, която нерядко се превръща във фактор за вземане на решения, когато човек е на кръстопът. Съдбата свързала Петър Недков с хора от Националната художествена академия. Благодарение на контакта си с тях и приятелството си с други хора, които търсели някой, който е в състояние да извършва качествени дизайнерски, предпечатни и печатни услуги, Петър Недков взел важното решение да инвестира всичките си лични средства, спечелени по море, в два компютъра Макинтош, периферия и софтуер и да създаде студио за дизайн и предпечат.
Имало едно време един моряк. Има го и днес. И макар отдавна да е захвърлил моряшката униформа, все още го влече приключението. Увлича се от гребане и плуване, планински туризъм, мотоциклетизъм. Но най-важното пътешествие е това по вълните на бизнеса, а те обикновено не отстъпват на тези в морето...
Както знаете, и в бизнеса, като в морето, една от главните задачи е да държиш вярната посока. За Петър Недков вярната посока се оказала пълното задоволяване на клиентските потребности. Така казано, всичко изглежда много лесно, но на практика нещата седят иначе. След като била определена посоката, предстояло да се изберат и средствата за придвижване. Макар че била учредена в София, скоро дейността била дублирана, а впоследствие и изцяло пренесена във Варна. Поредната сериозна крачка в посока затваряне на цикъла било стартирането на собствена печатница. Така в рамките на няколко години (от 1994 до 1998) били създадени дизайнерското студио „Фактор Р“ и печатница „Хеликс Прес“.
За добро или за лошо клиентските потребности рядко остават непроменени за дълъг период от време. С постепенното изместване на тежестта при етикетирането към ролните етикети, станало ясно, че наличните мощности са недостатъчни, за да се задържат големите клиенти, и през 2001 г. Петър Недков заедно със собствениците на други две фирми от бранша (Христо Стайков от „ГЕД“ и Петко Димитров от „Делта Плюс“) създават дружество с ограничена отговорност със седалище в София, наречено „Ротопринт“. Целта е очевидна — да се обединят усилията и да се съчетае и доразвие натрупаният до момента опит, за да се разширят възможностите и да се повиши удовлетвореността у клиентите.
Благодарение на разпределението на дейностите и отговорностите между трите фирми „Фактор Р“, „Хеликс Прес“ и „Ротопринт“ във висша степен се откликва на нуждите на клиентите. На практика пове чето от тях са клиенти на „Фактор Р“, където се приемат поръчките и се сключват договорите. Важна част от дейността на „Фактор Р“ освен дизайна и предпечата е бранд-мениджмънта. Това е и изключителното предимство на фирмата, където за повечето потребители се изгражда цялостен фирмен имидж или брандиране. С търговски отдели разполагат и другите две фирми, но тяхната функция в системата е по-скоро производствена, отколкото маркетингова или търговска.
Работата с клиентите е доведена и до ново, по-високо ниво с въвеждането на софтуера Kodak Insite. Системата дава възможност на клиентите да поръчват, използвайки интернет достъпа си, независимо от това дали се намират във или извън фирмата, в страната или в чужбина. Софтуерът дава възможност на клиента и да одобрява или коригира бъдещите изделия, без да губи време в пътуване, дори без да става от бюрото си. Освен това се разпределят и документират точно отговорностите и ангажиментите между доставчик и клиент, а това винаги носи спокойствие и удовлетворение. Тази яснота е и застраховка срещу допускането на грешки в хода на производството. Казано иначе, избягват се много от проблемите, които обикновено съпътстват едно подобно производство.
Така „Фактор Р“ предлага на клиентите затворен цикъл от брандирането до изработката на исканите изделия с включена доставка в цялата страна. Нерядко клиентите въобще не знаят, че изделията им се печатат в „Хеликс Прес“ или „Ротопринт“, защото получават комплексна услуга от „Фактор Р“.
Производствените дейности, взависимост от спецификата си, се извършват в двете фирми за печат — „Хеликс Прес“, Варна или „Ротопринт“, София. В „Хеликс Прес“ се печатат рекламни изделия (каталози, списания, брошури, плакати и пр.), етикети и опаковки от хартия и картон. Добрата предпечатна работа се гарантира от най-добрите продукти за предпечат и електронен монтаж като: Adobe Indesign, Adobe Illustrator, Corel Draw, KODAK Preps, от машината за експониране върху термални пластини — CTP CreoTrendsetter Quantum 800 II, чрез която се елиминира остарялата технология за експонация на филми върху пластини и множеството дефекти, породени от ръчния монтаж. За ефективния контрол на качеството и съвместимостта на печат допринася и цифровата цветопробна система KODAK Matchprint Proofer, която симулира печатния процес в допустимите толеранси за цветна таблица FOGRA 39L (цветовъзпроизвеждане при офсетовия печат).
В областта на печатните процеси „Хеликс Прес“ разполага с нови и качествени машини, производство на HEIDELBERG. Една целоформатна (1020х720mm) SpeedMaster SM — CD 102-4H, с пулт за управление CP — 2000 и On line профили за намастиляване Prinect Prepress Interface; полуформатна (720х520 mm) SpeedMaster SM — 74-4H, с пулт за управление CP TRONIC и Off line профили за намастиляване Prinect Prepress Interface; четвъртформатна (520х360 mm) SpeedMaster SM — 52-4H, с пулт за управление CP — 2000, On line профили за намастиляване Prinect Prepress Interface, половинка (720х520 mm) SpeedMaster 72-ZP 2H, с пулт за управление CPC; непълна четвъртинка (460х340 mm) QuickMaster – 2. От особена важност за контрола на плътността на цветовете и нарастването на точката по време на печатния процес е спектрофотометърът на SpectroEye от GretagMacbeth.
За облагородяване на изделията в „Хеликс Прес“ използват Gold & Prege машини Heidelberg Cylinder с формати 770х560 mm и 520х360 mm. Това оборудване им дава възможност за топъл печат и добавяне на защита на продуктите с така нареченото холограмно фолио, както и за преге (сух печат) с изпъкнал или вдлъбнат отпечатък. Комбинациите от топъл печат и преге повишават атрактивността на крайния продукт, засилвайки впечатлението за качество и продуктово превъзходство. Освен това фирмата разполага с възможности за ламиниране с гланцово, матово или фигурално фолио, което предпазва продукта от лесно скъсване, намокряне и износване. В комбинация със селективен лак (съответно гланц или мат) на продукта се придава елегантен и луксозен външен вид. „Хеликс Прес“ предлага едностранно и двустранно топло ламиниране на хартии и картони с максимална ширина 1050 mm. Неповторимо усещане за лукс и качество се осигурява от UV лакирането (гланц или мат), както и от селективното (частично) гланц или мат лакиране — самостоятелно или в съчетание с ламиниране.
С помощта на четирите листови щанци с максимален размер на щанцоване 80х110 cm и буталната щанца, на клиентите се предлагат опаковки, папки, етикети, дипляни с неправилна форма, картички и др. Поради изключителното повишаване на интереса към различни по вид каталози, списания, книги, брошури и необходимостта за изпълнение на поръчките в кратки срокове, печатница „Хеликс Прес“ е оборудвана с една комбинирана ВШМ с тристранен нож — Muller Martini със 7 секции, колонаборни машини — Muller Martini с 21 секции и Bourg Modulen Collator с 5 секции, комбинирана лепачна линия Horison и машина за концево шиене Muller Martini Ventura.
Отчитайки важността на транспортирането до клиента и качественото пакетиране, фирмата използва за опаковане, според вида на изделието, термосвиваемо фолио, полиетилен, кашони, стреч фолио, опаковъчна хартия. „Хеликс Прес“ има изградена добра логистична структура в цялата страна. Разполага с 4 лекотоварни и товарни автомобила за превоз на готовата продукция до посочения от клиента адрес. Използва и услугите на куриерски фирми, за да достави продукция навсякъде в България и чужбина.
Ротопринт“, за разлика от „Хеликс Прес“, е специализирана в изработката на ролни етикети и гъвкави опаковки. От съществено значение за крайния резултат е качеството на печатните форми. Ето защо те се произвеждат по дигитална технология (СТР — Computer to plate), т.е. без използването на филми, и осигуряват както високо качество, така и изключителна производствена стабилност.
„Ротопринт“ разполага с едни от най-новите и производителни машини за печат на етикети, произведени в Дания, Швейцария, Великобритания, Франция — NILPETER FA2500, GALLUS EM280, позволяващи печат до 8 цвята (комбинация от сито- и флексопечат), топъл печат, 6-цветен GALLUS TCS 250 — семи-ротари офсетова машина, с топъл печат, преге, UV лакиране гланц и мат, щанцоване, разлистване, NEWFOIL — неограничен брой цветове топъл печат, номерация, сухо преге, ламиниране, щанцоване.
Голяма част от етикетите, които „Ротопринт“ изработва, са за български производители, възлагали поръчките си допреди време извън страната — заради високите си изисквания към качеството и технологичната невъзможност етикетите им да бъдат произведени в България.
Освен с високотехнологично и производително оборудване „Ротопринт“ разполага и с квалифицирани специалисти полиграфисти и предлага на пазара български самозалепващи етикети от най-високо качество.
Продукцията на „Ротопринт“ — етикети за алкохолни напитки (вино, високоалкохолни напитки и др.), термоетикети за автоматични везни, етикети за минерални води, за хранителни и козметични продукти — e с безупречно качество и на конкурентни цени.
От 2008 г. производството се помещава в нова собствена производствена и административна сграда близо до София — в село Равно поле.
Фирмата е сертифицирана по ISO 9001:2008. Внедрена е ERP система и е създадена организация за проследяване изпълнението на поръчките и проверка на качеството на всеки етап от технологичния процес, което гарантира повторяемост на параметрите при всеки следващ тираж.
В резултат от инвестициите в трите фирми и от създадените механизми за приемане на поръчки и изработка на продукцията, както и в резултат от функционирането на системите и механизмите за управление и контрол на качеството, групировката днес е предпочитан доставчик на рекламни материали — списания, плакати, календари, брошури и пр., етикети и опаковки от хартия и картон, както и на ролни етикети и опаковки от хартия и полимерни материали.
Основната част от опаковките са адресирани до производителите на храни, вина, твърд алкохол, козметика, строителни материали и др. Групировката основно работи за българския пазар, но една малка част от продукцията е предназначена за чужбина. За качеството на произвежданите етикети и опаковки Петър Недков споделя: „Смятам, че сме достигнали, а в някои отношения и надминали европейското ниво. Много от етикетите и опаковките на българския пазар са по-сложни и модерни от аналозите им в западноевропейските държави. Тази тенденция се наблюдава най-отчетливо при винените етикети. Произвежданите от нас винени етикети са на по-високо графично и технологично ниво от тези на Запад. Това донякъде се дължи и на консервативните традиции на западноевропейските изби. Тук, на Изток, нещата стоят малко по-иначе и модерните винени етикети се приемат добре на пазари като полския, руския и т.н.“
През 2009 г. „Хеликс Прес“ се премества в нова, по-удобна и функционална сграда. Увеличава се и производственият и капацитет със закупуването на Heidelberg Speedmaster 102. Естествено, кризата се отразява негативно на целия бранш и не позволява на фирмата да използва удвоения си капацитет, но все пак е реализиран ръст на поръчките, макар и различен от очаквания... Тайната е във възможността да се изработи на практика всичко, което клиентът желае. На опитите на други печатници да привлекат клиентите с ниски цени, а дори и на всяка цена, „Хеликс Прес“ отговаря с разумни цени и високо качество, защото „по време на криза се забелязва тенденция към подобряване на дизайна с цел създаване на по-привлекателен и конкурентен продукт“. Оттам идва и спокойствието и увереността, че клиентите ще изберат тях заради доказаната коректност, разнообразните възможности и високото качество.
Имало едно време един моряк, когото днес вече всички разпознават като собственик на фирма, производител на каталози, етикети и опаковки. И все пак в моряшкото му сърце остава дръзновението да се бори с вълните и да ги побеждава.