В началото на 50-те години на ХХ век на тогавашния булевард „Ленин“, сега „Цариградско шосе“, е изграден Държавният полиграфически комбинат, който получава името на създателя на Българската социалдемократическа партия Димитър Благоев. Новосъздаденият комбинат е най-големият полиграфически комплекс в България. Тогавашната преса го определя като „нова рожба на животворната българо-съветска дружба“, „ярка манифестация на успехите на нашето родно социалистическо строителство и крупно постижение в развитието на нашата социалистическа култура“.
Шестдесет години по-късно обновеният Полиграфически комбинат, който все още носи името на политика, философа, издателя и печатаря Димитър Благоев1, напусна сградата, с която всички го свързваме, и намери своя нов дом — производствен комплекс, заемащ разгъната площ от 11 000 м2, разполагащ с паркинг, 2 покрити рампи, 6000 м2 производствени площи и 2000 м2 складови помещения.
Макар и да е една от най-впечатляващите постройки в София, обявена за паметник на културата, досегашната сграда трудно може да се сравни с функционалността на новата. Самото местоположение на красивата и помпозна сграда не е твърде комуникативно предвид близостта до централната част на града, трудностите с паркирането, проблемите с логистиката на суровини, материали и готова продукция. Днес много от изискванията към съвременните производства поставят пред невъзможност старите предприятия из цяла Европа и те изоставят централните части на градовете, за да намерят своята нова идентичност в промишлените райони. Нещо подобно се случи и с Полиграфическия комбинат. Изоставяйки сградата на „Цариградско шосе“, комбинатът потърси и намери възможност за реализиране на една нова производствена схема, напълно съответстваща на сегашните производствени и организационни потребности на фирмата, отговаряща на всички съвременни изисквания и даваща перспектива за по-нататъшно развитие. Определено може да се твърди, че с преустройства на старата сграда това трудно можеше да се реализира, а и би струвало прекалено много усилия, време и средства.
За разлика от нея новата производствена сграда е съвременна и функционална, със специално предвидена конструкция, която е съобразена с вибрациите на машините — сигурна, удобна и в същото време комфортна и модерна. За разлика от предишното състояние, при което поради факта, че производствените и складови помещения са били разпръснати по петте етажа на старата сграда, се губело много време и са били нарушени технологичните потоци, новото разпределение на машините и хората само на два етажа създава предпоставки за пестене на време и усилия, а резултатите от това стават ясни още след преместването. Те могат да бъдат резюмирани така: подобряване на качеството и съкращаване на времето за производство. Какво повече? И всичко това идва от съкращаване на технологичните пътища, оптимизиране на работните потоци и елими ниране на паразитното време между операциите. Струва си да се замислим, нали?
Макар и да създава екстремно напрежение поради късия срок за изпълнение (само 8 месеца), строителството на новия производствен комплекс на комбината дава възможност да се оптимизират не само технологичните и организационни фактори на производството. Благодарение на новите съвременни решения и технологии в строителството се създават условия за икономия на енергия, а оттам и за снижаване на общите разходи на предприятието. При това всичко се прави не за сметка на условията на производството, а напротив — създавайки идеални предпоставки за протичане на технологичните процеси. Климатизацията на помещенията създава целогодишно константни условия за работа. Постоянните температура и влажност на въздуха са в основата на качествените довършителни процеси и най-вече по отношение качеството на твърдата подвързия.
Реализирането на тези идеални и вероятно мечтани от всички колеги условия се постига с помощта на щадящи природата средства. За климатизирането е избрано авангардно решение като термопомпите. Така, използвайки достиженията на съвременната наука и практика и температурата на подпочвените води, ръководството на комбината постига снижаване на разходите за издръжка на сградата с 50%. Тази потресаваща икономия на енергия е белег не само за точна икономическа преценка, но и за обществено отговорно поведение, към което всички трябва да се стремим.
Ето как, в резултат от добре направена инвестиция, Полиграфическият комбинат получава икономически предимства, изразяващи се в снижаване на себестойността и повишаване на качеството. Тези предимства идват от намаляване на загубите на енергия, оптимизиране на производствения процес и повишаване на качеството на продукцията. Конкретните измерения на процесите са споменатата 50% икономия на енергия за климатизиране на сградата, намаляването на персонала — от 190 на 115 души при запазване и дори увеличение на обема на произвежданата продукция, повишен интерес от страна на чуждестранните клиенти.
Звучи парадоксално, но в период на рецесия, съпътстван от намаляващия интерес към книгата в световен мащаб, всички тези целесъобразни действия водят до подобряване на пазарните позиции на фирмата. Благодарение на високото качество на продукцията, атрактивната цена и късите срокове на производство и логистика, комбинатът успява да изпревари много от конкурентите си от Западна Европа и по трите направления (качество, цена и срок на доставка) и работи успешно за френския, немския и гръцкия пазар. Независимо от транспорта, който се отразява както на цената, така и на сроковете, при късите и средни тиражи Полиграфическият комбинат е предпочитан доставчик в Европа. Мечтата на ръководството е да се увеличи износът от 50% на 70% и всички предпоставки за това са налице.
Авангардното мислене се проявява не само в полето на производството, но и в търговско отношение. Създадената книжна борса на гара „Искър“ приютява под покрива си множество издатели и книгоразпространители, които обитават 60–70 от офисите ù. Най-сигурният белег за това мислене обаче е обръщането към електронната книга, която с основание се счита за основния конкурент и заплаха за добрата стара класическа книга.
През последните 20 години се нагледахме на сгромолясването или постепенното обезличаване на производствени структури — комбинати, обединения, заводи, фабрики, цехове. При едни причината беше неефективната организация, при други — разточителството на труд или енергия при производството, при трети — желанието на този или онзи да ги придобие „за 1 стотинка“, при четвърти — нецелесъобразното пазарно поведение... В случая с „гордостта на социалистическата полиграфия“ нещата седят другояче. Комбинатът е преведен не само през подводните скали на всички тези опасности, той е основно преоборудван и най-важното — има реална цел и я преследва, а това е половината от необходимото за успеха.