Край на екологичния имидж и потупването по рамото заради въглеродния диоксид. За консултантката Регина Шмит е отминало времето, когато предприятията рекламно се кичеха с устойчивото си развитие. Отговорното действие отдавна вече е задължителен икономически фактор
Корпоративната отговорност (Corporate Responsibility)е ангажираността на дадено предприятие за социално и екологично отговорен мениджмънт и осъществяване на съответните устойчиви мероприятия. Редом с ефекта от действия, щадящи околната среда и подобряващи имиджа, важна роля играе икономическата полза. Повече от 4500 предприятия по света редовно публикуват така наречените отчети за устойчиво развитие, т.е. резултатите от стратегията и управлението на предприятието в икономически, екологичен и социален аспект. Пионери в тази насока са търговците на хранителни стоки, които отдавна са осъзнали голямото значение на устойчивото развитие и реагират по правилния начин. Например американският концерн за търговия на дребно WalMart въвежда през 2006 г. т.нар. Packaging Score Card с цел отчитане на иновациите, енергийната ефективност, разхода на материали, както и съблюдаването на стандарти за опазване на околната среда при опаковките. Понастоящем се разработва показател за устойчивост на всички продукти. Така купувачите бързо и практично могат да проверят екологичната съвместимост на даден артикул. Някои правителства са предприели различни национални и международни инициативи. Като пример може да се посочи интегрираната програма на Германия за оползотворяване на енергията и защита на климата с цел намаляване емисията на парникови газове до 2020 г. с 40% в сравнение с 1990 г. Освен това различни неправителствени организации изискват прилагането на конкретни мерки за правилен екологичен подход към хартията и горите.
Консуматорът и поведението му при пазаруване
Корпоративната отговорност става задължителна за всички играчи в потребителската индустрия. Стратегията за осъществяването ¡ трябва да съблюдава изискванията на всички важни заинтересовани страни в бизнеса. Но решаващ фактор за успеха е дали клиентите одобряват тези дейности на дадено предприятие.
Roland Berger Strategy Consultants и GfK Panel Services Deutschland са публикували обширно изследване по този въпрос. Проучена е нагласата на консуматорите и е сравнена с действителното им поведение при пазаруване. Оформят се пет типа консуматори, различаващи се по отношение на изискванията им към корпоративната отговорност. Нагласата на всяка от групите се проявява ясно в поведението при пазаруване. Положителният отговор на въпроса „Купувате ли екологично безвредни продукти?“ е с изключително висок процент при осъзнаващите отговорността си застъпници (58%) и критично консумиращите (59%).
Ако се наблюдава поведението им при пазаруване, се установява, че хората от двете групи отделят много пари за екологично безвредни перилни и почистващи препарати. Отделните типове консуматори се отнасят различно към опаковките. Егоцентричните гастрономи и осъзнаващите отговорността си застъпници по-често избират неопаковани, насипни хранителни стоки. Високоотговорните семейни хора предпочитат хартиените пликове като опаковка, а напредничавите подбудители – продукти в мрежи. Предприятията би трябвало да познават различните типове консуматори и желанията на купувачите си и целенасочено да ги имат предвид в стратегиите за реализиране на корпоративната си отговорност.
Понастоящем корпоративната отговорност предлага възможности за диференциация, скоро тя ще се развие до неизбежен браншови стандарт. Само чрез включването на корпоративната отговорност в цялата верига за създаване на стойност в рамките на едно предприятие отделните мероприятия могат успешно да се обвържат и да се постигнат цели с по-висок приоритет.