Когато в Пловдив се разнесе омайващият аромат на липите, по вече десетилетна традиция започва „Принткома“. Както вече неведнъж е ставало дума, специализираното изложение ПринтКом, организирано от Международен панаир Пловдив и Съюза на печатарската индустрия в България, се утвърди като водещо изложение в областта на печатната комуникация.
Постигнатата между съорганизаторите договореност обаче ще промени установената вече традиция. На първо място поради факта, че новостите в полиграфията далеч не са толкова често явление, периодичността на изложението вече ще бъде на всеки две години. Другата промяна касае времето на провеждане. Независимо от всичката носталгичност изложението ще трябва да се прости с аромата на липите, защото юни е по-скоро летен месец и деловата активност намалява. Затова партньорите решиха да изместят времето на провеждане на ПринтКом през април или май. Кога точно, ще бъде дискутирано в следващите няколко месеца, но по-вероятно е да бъде възприет месец април, защото през май е Пролетният панаир, а има и официални празници... Така в бъдеще предстои изложенията да се свързват по-скоро с аромата или поне с цъфтенето на нарцисите, зюмбюлите, момините сълзи и игликите...
Да обсъдят перспективите пред идващото изложение ПринтКом 2011 в Пловдив се събраха представители на Международен панаир Пловдив АД, Съюза на печатарската индустрия в България и списание полиграфия. Навън ухаеше на липи и това довя рояк спомени за първите години на изложението, за ентусиазма, срещите, тръпката, умората, резултатите, за известното насищане в следващите години, за дистанцирането, а фактът, че тази година няма да има изложение, несъмнено пораждаше известна празнота... Срещата, преминала в делови порядък, отми целия този сантимент и даде отправни точки за разсъждение и работа в предстоящите месеци.
СПИБ потвърди ангажимента си за популяризиране на проявата и намерението си да възбуди в съюзните среди нова дискусия за времето на провеждането ù. От друга страна, Съюзът ще спомага за осъществяване на контакт между организаторите и потенциалните изложители. От своя страна Панаирът ще предложи преференциални условия за членовете на Съюза. Кратката дискусия по отношение на ценовите нива на ПринтКом и сродни изложения не придоби никакво финансово изражение, но завърши с принципно становище, подкрепено от страните, че е необходимо да се предложат нормални цени и съответстващото качество на предлаганата услуга.
Списание полиграфия, като заинтересована страна, медиен партньор и орган на СПИБ поде дискусия за повишаване атрактивността, а оттам и интереса на изложителите и посетителите към изложението. Идеята е да се възбудят оживени дискусии по определени технологични и организационни теми, които да са предварително оповестени. Предвижда се дискусиите и демонстрациите по технологични въпроси да протичат в нарочно обособена част от изложението. В технологичните фо руми би трябвало да бъдат привлечени световни лидери в съответната област, които да предопределят нивото на дискусията. Така до българските полиграфисти ще достига актуална информация, при това от първа ръка. Тук вече с особена сила застава въпросът за избора на темите. Съществуват множество теми, които могат да бъдат поставени „под прожектора“... Тук инициативността на организаторите и интересът на полиграфическата общност ще накланят везните в една или друга посока. Именно в това трябва да проличи ролята на СПИБ като партньор на Панаира и координиращ орган.
Що се касае до организационния форум, важно е да се подходи по един не по-малко креативен начин, за да се възбудят не просто национални, а транснационални и регионални дискусии по значими въпроси, които чакат своето решение. Балканският форум подсказва, че основа за такива дискусии има. Ако не това, възможно е да се възбудят дискусии по въпроси от общ интерес, а и такива има достатъчно.
Не бива да си затваряме очите — от времето, когато беше създаден на ПринтКом, много неща се промениха. През 1999 година браншът страдаше от недостиг на информация, нямахме браншова структура, бизнесът на всеки от нас едва прохождаше... Днес обаче състоянието е различно — ние се познаваме, не страдаме от липсата на информация, а от информационния шум, самата печатна комуникация не е същата, защото електронните канали я промениха и отчасти изместиха, множество бизнесмени предпочитат, вместо да ходят по изложения, да сърфират в интернет (поне що се отнася до националните и регионални изложения), Панаирът е различен, самият ПринтКом се промени много, светът е различен...
Ако обаче си зададем въпроса има ли нужда от ПринтКом, отговорът ще е ТВЪРДО ДА. Ние изградихме в новите условия на свободна конкуренция една професионална общност, чиито стожери са браншовата организация в лицето на СПИБ, професионалните издания — електронни и на хартиен носител, специализираните училища — средни и висши, специализираното изложение, а надявам се ще се съгласите, че това със сигурност е ПринтКом. Изчезването, обезличаването, занемаряването на кое да е от тях ще е удар по целостта и жизнеспособността на общността. Ето защо наш дълг е да ги съхраним и доразвием.
Днес на дневен ред е ПринтКом. Нека направим най-доброто за неговото бъдеще! Уверявам ви, то в определена степен зависи от всички нас. Ето защо бъдещето му далеч не е грижа само на Международен панаир Пловдив. Всеки от нас, в качеството си на член или работник на СПИБ, изложител, посетител, журналист в специализирана медия, преподавател или студент в специализирано висше училище, може да подпомогне развитието и актуализирането на нашето изложение и бъдещия му модерен облик.