В момента вестникарската индустрия се занимава активно със своето бъдеще и това на клиенти си. Самата печатна медия „вестник“ е обект на медиен интерес. Как да се наложат издателите и печатниците на вестници в кросмедийното и мултимедийното пространство днес и в бъдеще? Те са поставени пред предизвикателство — съществуващите бизнес модели трябва да се преосмислят, да се обновят, а и да се създадат някои изцяло нови. Обичайният начин на мислене трябва да се актуализира и да се „приспособи“ към новите условия на пазара. Освен това вестникарската индустрия трябва да отчете и промененото отношение към четенето, а продуктът „вестник“ да стане по-атрактивен и все по-целенасочен към съответните групи читатели. Това е в сила за всички области на вестникарското производство — за техническите иновации, структурите на разпространение и издателските концепции, за вестника като важно средство за реклама и не на последно място за променящата се структура на клиентите, в резултат на което фокусът се насочва към нови групи читатели.
Създаване на нови концепции — вестникът се търси!
Нови целеви групи, нови пазари. Рекламата за продукта „вестник“ започва там, където може да се спечели нова читателска аудитория за печатната медия — деца и младежи. Нарастващият брой млади читатели предоставя нови възможности и перспективи за издателя, в еднаква степен — дългосрочно обвързване читател-вестник — рекламодатели — нови целеви групи читатели.
Почти „революционен“ може да се нарече успехът на безплатно разпространяваните вестници, които се финансират изключително от рекламни обяви и отчитат големи печалби. На този пазар се отбелязва истински бум — търсене има в цял свят. Всеки ден по света излизат повече от 40 млн. екземпляра, насочени към най-различни читателски групи и тенденцията е възходяща.
Новите формати имат богат потенциал
Преминаването към по-малки и удобни формати при вестниците е в центъра на дискусиите за бъдещето на тази печатна медия. По правило, с промяната на формàта непосредствено се подхожда към обновяване на оформлението на вестниците. Свежият, модерен дизайн трябва да привлече и да предизвика интереса към вестника на нови групи читатели.
Преминаването към атрактивния таблоиден (430 mm х 280 mm) или берлински (миди) формат (470 mm х 315 mm), за сметка на broadsheet-формата (749 mm x 597 mm), оказва директно въздействие върху бизнес модела на издателството или печатницата. Понякога това е свързано и със значителни инвестиции. MAN Roland, лидерът на световния пазар за вестникарски и ролен офсетов печат, предлага на своите клиенти иновационни и ориентирани към бъдещето концепции и решения, които са толкова многостранни и диференцирани, колкото е вестникът сам по себе си.
Едно нещо е ясно — само смяната на формàта, естествено, не гарантира автоматично нарастване на тиражите и приходите от реклами. Нещо повече — смяната на формàта трябва да бъде подкрепена от трайни съпътстващи мерки — рекламодателите трябва да бъдат убедени в новата концепция, интензивната кампания за спечелване на читатели ще осигури по-силно обвързване читател-вестник, последователната ценова политика спрямо рекламодателите и рекламните партньори в комбинация с чувствително повишаване на качеството на вестникарската хартия, ще осигури трайни връзки с клиентите и ще създаде нови.
Утвърдените печатни издания на всекидневниците се променят и все по-често се печатат в по-компактни формати (таблоид, берлински формат), които имат предимство и при взимането на решения за нови инвестиции. Това е една тенденция, която се забелязва в САЩ от 2005 г. насам. Намаляването на формàта при съществуващи издания осигурява не само удобно за четене оформление, но и икономия на хартия. В Европа също се налага преминаването към по-малки формати, като за пример може да се посочи френският Le Figaro или британският Newsquest Southhampton.
MAN Roland трасира пътя към бъдещето
За да отговори на изискванията за промени във вестниците, MAN Roland залага на тесни контакти с клиентите, целесъобразното им обслужване и иновационни решения при машините. Магическата дума е „приложни иновации“. Разработките, ориентирани към бъдещето, осигуряват добавена стойност за издатели и клиенти. Дали говорим за напълно автоматичната смяна на печатните форми с APL-роботизирани системи (APL = Automatic Plate Loading), които съкращават времето за смяна на формите до 2,5 минути, водещо при честа смяна до огромна икономия на разходи, дали — за комбинации на конвенционален (coldset) и heatset офсетов печат или сушене с ултравиолетови лъчи за съвременни приложения при вестникарския печат, или за многостранната система PrintValue за сервизиране и обслужване (printnet, printcom, printservices и printadvice) — MAN Roland е в услуга на партньорите си навсякъде по света с индивидуалните си разработки, продукти и услуги, точно съобразени със съответни изисквания и предпоставки.
Вестникът на утрешния ден
MAN Roland играе ключова роля при популяризирането и разпространението на идеи и нови продукти по света. Стимулирането на бизнес модели чрез технически иновации е също така в центъра на вниманието на световния лидер, както и предлагането на сервизно обслужване за издателства и печатници. Стратегическата цел на MAN Roland е да покаже на потребителите навсякъде по света в практически диалог на място, какво може да се реализира с оборудването им. Опитът от интензивния глобален обмен ясно показва, че потенциалът на вестникарското производство далеч още не е изчерпан.
Вестникът — един модел с бъдеще

Още статии от същата категория
-
Автор: Стефан Пеев
0 Интервю с Генади Фридман -
Автор: Албена Спасова
0 Българските букви през очите на ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Подобряване на ресурсната ... -
Автор: Ивайло Дишков
0 Самопубликуването -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Покана за бизнес курс -
Автор: Симеон Марков
0 Европейски университети с ...