Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Българските букви през очите на плаката



Тематично, в годината на четвъртвековния юбилей на Международното триенале на сценичния плакат – София, с помощта на Албена Спасова[1] – нашия гид в областта на визуалните изкуства, в поредица от публикации поглеждаме света „през очите на плаката“ и по типичния за плакатното изкуство всевиждащ, остроумен и нестандартен начин, въплътил таланта на автори от различни поколения и страни.

Специално място сред колекцията на триеналето заемат две серии, посветени на българските букви: „От А до Я“ и „Буквите на България – азбука на Европа“. Неоспоримо и неизменно, значението на писмените знаци е основополагащо със своите неизброими проявления във всички области на културата, образованието и изкуството. Буквите са онези неподвластни на времето и пространството мостове, свързващи знанията и духовните ценности на човечеството.

Историята и всепроникващото влияние на българските букви също са част от тази универсална парадигма. Като неизчерпаем източник на вдъхновение писменият знак, стоящ в основата на двете съвременни колекции от плакати, показва своята уникалност и податливост на творческо интерпретиране в епохата на уеднаквено компютърно ежедневие и нарастваща функционална неграмотност.

Възникнали независимо една от друга, сериите „От А до Я“ и „Буквите на България – азбука на Европа“ са убедително доказателство, че писменият знак продължава да бъде източник на вдъхновение и художествена провокация, даваща неограничени възможности за съвременен визуален прочит.

Другото, което обединява колекциите, са творчески екипи, събрали автори от България и целия свят. Това допълнително разширява обхвата и значението им в контекста на международните процеси и тенденции, характерни за развитието на плаката, визуалната комуникация и културата като цяло.

„От А до Я“ 

Серията се роди през 1996 г. като „отговор“ на триеналето към първото голямо дарение, постъпило в неговия фонд – колекцията „Латинска азбука“, дело на прочутото студио „Пентаграм“, подарена лично от известната американска дизайнерка Пола Шер през ноември 1995 г. в Ню Йорк. Провокирани от безценния жест, организаторите на събитието отговориха с плакати с българските букви. С тях художниците Божидар Икономов, Божидар Йонов, Георги Липовански и Людмил Чехларов сериозно и с чувство за хумор повдигат противоречивите въпроси за „побългаряването“ на латинските знаци, за неграмотното им внедряване в компютърното ни всекидневие, но най-вече продължават идеята на свои колеги за неизчерпаемата образност на БУКВАТА.

От тогава до днес, заедно или поотделно, плакатите с буквите на две от най-разпространените писмености се появяват периодично като мегаборди на моста на влюбените до НДК, върху оградата на Националното музикално училище, в библиотеки и галерии или като празнична градска украса в чест на 24 май.

„Буквите на България – азбука на Европа“  

Серията, чиято премиера се състоя през май 2008 г. в Париж по време на културния сезон, съпътстващ френското европредседателство, продължава да гостува в различни градове по света: Барселона, Бърно, Варшава, Вашингтон, Женева, Лондон, Любляна, Мадрид, Мексико, Ниш, Ню Йорк, Париж, Прага, София, Скопие, Токио, Хелзинки и мн. др.

Всеки от включените в нея общо 30 плаката съответства на буква от българската азбука, определена чрез жребий по време на журирането на великия Шигео Фукуда през октомври 2007 г. в София. Автор на проекта за буквата „Ь“ e Петър Чучулигов – победител в конкурса за млади (до 35-годишна възраст) български художници.

Международната плакатна акция и изложба „Буквите на България – азбука на Европа“ обединява усилията на 30 художници от 20 страни (27 именити световни плакатисти + 3-ма български автори, единият от които дебютант) за създаването на колекция от постери, представящи България и нейната култура през темата за уникалността и универсалността на българската азбука – една от трите писмености на Европа. Акцията на Международното триенале на сценичния плакат – София е първият опит за активиране на широк кръг изявени артисти от цял свят в името на създаването на цялостен съвременен художествен продукт, популяризиращ българската култура с една от нейните емблеми – буквите.

Тази година в чест на 24 май, благодарение на Посолството на Република България в Южна Корея и на Корейската фондация и с помощта на Столична програма „Култура“, за пръв път в Сеул ще бъде показана колекцията на най-влиятелните майстори на световния плакат, инспирирана от идеята за универсалността на една от трите официални азбуки на Европа – българската. В престижната галерия на Корейската фондация до средата на юни ще бъдат изложени плакатите на художници като: Валдемар Швиежи, Владислав Плута, Жоао Машадо, Розмари Тиси, Сусумо Ендо, Тапани Аартомаа, Уве Льош, Шигео Фукуда, белязали световния графичен дизайн със своето изкуство и повлияли цялата съвременната визуална култура. Събитието, което е част от програмата, отбелязваща 30-та годишнина от установяването на българо-корейските дипломатически отношения, изразява мисията на Международното триенале да разпространява плакати и колекции със значими и общочовешки послания.

Същите плакати отбелязват 24 май и в Москва, но под формата на онлайн изложба, организирана от Посолството на България в Руската федерация и Българския културен институт.

Двата мегаполиса Сеул и Москва са не само поредните локации по пътя на плакатите от тази успешна поредица, но и възможност за вълнуващи срещи на българската азбука с нови и нови зрители.

 


[1]

Албена Спасова съчетава успешно амплоато на преподавател в НХА с това на дългогодишен администратор с опит в управлението на визуалните изкуства. Заедно с Божидар Икономов (1943 – 2016) и проф. Божидар Йонов създава Международното триенале на сценичния плакат и е част от екипа на фестивала „Фотофабрика“. Научните ѝ интереси са в сферата на артмениджмънта, развитието на аудиторията, ролята на комуникационните и рекламни практики за популяризиране на културата. Автор и съставител е на десетки специализирани каталози и албуми. 

 

Статията е публикувана в брой 2 / 2020.

 
15.05.2020.
Автор: Албена Спасова
0 Коментари
Таг :

Типография, Актуално, Новини, Събития

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар