Полиграфическите предприятия станаха частни
След перестройката в Русия се появиха нов тип полиграфически предприятия — недържавните. „Родиха“ се нови частни печатници и много държавни станаха колективна собственост. Същото се случи и с издателствата — основните клиенти на печатниците.
Формирането и развитието на пазара роди нов тип печатна продукция — печатната реклама — листовки, буклети, каталози, сувенирни издания, интериорна и реклама в транспортните средства, реклама на пътя — билбордовете, и много други. Бяха създадени неправителствени (частни) рекламни дизайнерски бюра и рекламни агенции, които станаха клиенти и посредници за изработване на печатната реклама.
Развитието на стоковото производство в условията на пазарната икономика и на конкуренцията рязко повиши потребността от качествени етикети и опаковки на произвежданата продукция.
Усъвършенстването на много производства до съвременното технологично ниво, в условията на голяма конкуренция, изискваше и използването на полиграфически технологии за създаване на материали, използвани при довършителните процеси на готовата продукция. Например, в мебелната промишленост — производство на фолио с отпечатани шарки на ценни дървесни видове, за ламиниране повърхността на мебелите, или при създаване на интериора в строителството, например — печатане на нов тип тапети или репродукции на картини.
До какво доведе това?
Създадоха се множество малки и средни предприятия, между които рязко нарасна конкуренцията за клиента. Разнообразието на услугите и поръчките доведе до голямо понижаване на тиражите на печатната продукция. В периода „преди перестройката“ тираж от 50 000 се считаше за среден за издателската продукция, а днес 10 000 — това е вече голям тираж. Тираж от 3000 до 5000 за специализираните издания се смята за среден. Масовите периодични издания — вестниците и списанията, не превишават 100 000. Еднократните общодостъпни издания като брошури с кулинарни рецепти, за отглеждане на цветя или изданията за „виладжиите“ (бел. ред. — Голяма част от населението в Русия притежава вили и вилни места, които обработват сами и отглеждат различни земеделски култури) рядко надхвърлят 300 000 броя.
При такова многообразие, изискванията към качеството нараснаха в пъти. Клиентът не признава стандартите. Неговият аргумент е „аз плащам, аз искам това“ — и изборът е негов. Особено в големите градове, където полиграфическите предприятия са много и най-различни по технология, обеми на производството, ценова политика и натовареност. Борбата за клиента в условията на пазарната икономика и безпощадната конкуренция доведоха до понижаване на цените, повишаване на изискванията към изпълнителите и прилаганите технологии, включително към оборудването, материалите, контролните прибори и специалистите.
Какво да се прави?
Да се смени старото оборудване с ново — високо автоматизирано. Тъй като няма полиграфическо предприятие без печатарска машина (макар че сама по себе си тя „не прави“ печатницата), печатарското оборудване определя пазарната ниша, печалбата, качеството и не само тях. Затова обновлението започна със смяна на машинния парк в печатниците. Старите „Ромайорки“, „Доминанти“, „Планети“, „Хайделберги“ и „Роланди“ много бързо бяха заменени с новите им модели, като към тях се присъединиха „Рийоби“, „Хамади“, „Рапиди“, а по-късно и „Комори“, „Шинохара“, „Мицубиши“, „Якияма“ и много други. Който нямаше пари за нови машини, купуваше печатарско оборудване втора ръка в добро състояние от Европа.
През първия етап, когато инвестициите бяха много ограничени, се купуваха машини малък и среден формат (не повече от четирицветни), а по-късно — цял формат (70 х 100 см). Днес вече се купуват 5- и повече цветни машини, целоформатни или даже с двоен формат. Печатница в Санкт Петербург преди три години закупи КВА Rapida 205 с формат 151 х 205 см.
През последните години нараства инвестирането в многоцветни ролни офсетови машини за печат на вестници, списания и книги, работещи с няколко роли (засега до шест).
Изискванията на пазара дадоха силен тласък на развитието на технологиите за производство на етикети и опаковки. Флексографската и ситотехнологията станаха търсени при печата и лакирането. Преговането, щанцоването, ламинирането, залепването на прозрачни прозорчета (при производството на кутии) станаха нещо обикновено при следпечатната и довършителната обработка на етикетите и опаковките. През 2000 година настъпи звездният час на флексографията. Даже в някои реклами се появиха кресливи и самохвалебствени гласове — „Печатаме флексо с качеството на офсета“. За печатарите беше ясно, че това са само маркетингови трикове, защото и най-добрата флексография не може да достигне до качеството на посредствения офсет, ако флексоформите не бъдат доведени по твърдост до формите на високия печат.
Днес в Русия се възраждат технологиите за дълбок печат. Тиражите на опаковките растат, защото се възражда производството на промишлени и хранителни стоки. В Русия се наситиха на „вкусотиите“ на западната хранителна индустрия в красиви опаковки и се обърнаха към родната си продукция, което оказва силно влияние върху нейното развитие днес.
Качеството и икономическата изгода на дълбокопечатната технология нямат конкуренция при тиражи по-високи от 300 000, както и при многократни повторения на тиража, което е отличителна черта на производството на етикети и опаковки. Масовото производство, което беше характерно за СССР, днес се възражда и в Русия. Възраждат се даже социалистическите брандове — сладолед „Ленинградски“ и „Ескимо“, шоколад „Алёнка“, шоколадовите бонбони „Мишка“ и „Коровка“, познатите на всички „Пельмени“, „Тушёнка“ и бисквити „Юбилейное“.
Печатната реклама донесе много пари в полиграфията и вдигна високо летвата на качеството на печатната продукция. Малките тиражи, кратките срокове за изпълнение, неимоверната взискателност към качеството на печата и съвременните довършителни процеси на продукцията доведоха до по-високи цени за клиента. По-доброто заплащане „ободри“ печатарите и даде възможност за цялостно развитие на производството и полиграфическите технологии в страната.
Клиентите на печатна продукция се разделиха на три категории: такива, които искат да печатат евтино и цената за тях е най-важният фактор; такива, за които качеството е решаващо и са готови да платят повече, за да го получат и такива, които искат всичко бързо и качествено. Няма да разглеждаме четвъртата разновидност. В Русия за тях казват „валяют дурака“ — такива, които искат хем много евтино, хем бързо и качествено. На всички е ясно, че времето и качеството имат своята цена.
И още една особеност: в полиграфията влязоха доста специалисти от други области и много бързо станаха „полиграфисти“. Може да се каже, че по-голямата част от клиентите на етикети, опаковки и печатна реклама не са запознати с полиграфическите технологии (изключения са издателствата и то не всички). Тези аспекти и особености водят към възникването на проблеми и взаимни претенции.
Какво се прави?
След разпадането на СССР много научни разработки и всички авторски свидетелства станаха безстопанствени и доста западни компании се възползваха от това.
Тъжно е да се чете как еди-коя си фирма за първи път е разработила, например, технологията CtP (computer to plate). Истината е, че технологията CtP с името „прямое изготовление печатных форм“ (директно производство на печатни форми) беше разработена в московския технологичен институт (ВНИИ полиграфии — Всероссийский научно-исследовательский институт полиграфии). Във военен завод пък беше разработено (автор Мачьолка) и се произвеждаше извеждащото устройство — CtP (по терминологиите, употребявани днес), което работеше от 1970 година при подготовката за печат на областните вестници. Всички технологии за подготовка за печат с използване на репродуцируеми оригинал макети (РОМ) представляват технологията CtP — широко разпространена технология в СССР. И за да не се ограничаваме с един пример, ще допълня: вакуумните ремъци на самоподавачите на листовите машини са дипломен проект на моя колега (фирма ХГС) Вадим Голдберг. Аз имам две авторски свидетелства на СССР за честотния растер и начините за неговото изготвяне. Честотното цифрово растеризиране беше разработено с получени авторски свидетелства на СССР от професор Лев Артюшин. Много от випускниците на Московския полиграфически институт през 70-те и 80-те години на ХХ век знаят този учен и преподавател. Честотният растер днес се наричат стохастичен, а растеризирането — стохастично, което е западна терминология.
Всички тези последствия дойдоха благодарение на разпадането на СССР, слабостта на Русия до 2000 година, незнанието на многото „специалисти“ в полиграфията и увлечението по Запада.
Дойде време Русия „да бере плодовете“
Днес ситуацията е променена. На правителствено ниво се обсъжда въпроса за строителство на нов комбинат за производство на хартия, старите предприятия са преоборудвани, а много печатници работят с руски хартии и картони.
След разпадането на СССР няколко завода за полиграфическо оборудване (например в Одеса и Харков) останаха извън границите на руската държава. Днес заводите в Русия се възраждат — в Рибинск вече произвеждат офсетови листови и ролни печатарски машини; машини за разкрояване на хартиените роли на листове (също и в Тула); в Петербург се произвеждат малки офсетови машини от типа на Ромайор; в Зарайск — формни офсетови материали. Частната компания „Аквалон“ дори произвежда ролни многоцветни флексографски машини от два типа конструкции — секционни и планетарни.
Полиграфията е особен отрасъл на промишлеността. Докато тя осъществява само печата, всички консумативи за това се произвеждат от близки до отрасъла фирми.
Днес промишлеността на Русия се възражда като феникс. А полиграфията е такава част от руската промишленост, която има голямо бъдеще.
Полиграфията утре
Утрешният ден — това са нашите мисли за бъдещето. Същността на полиграфията може да се определи с една фраза — пренос на текст и/или изображение от печатащите елементи на фòрмата върху повърхността на печатаемия материал. Подготовката за печат и обработката на отпечатъците са „антураж“.
Високият, плоският, дълбокият и сито печатът са в основата на всички печатни технологии, прилагани в полиграфията вчера и днес. Но за нас е важен и утрешният ден.
Новите многослойни фотополимерни формни материали създадоха предпоставки за възраждането на технологията на високия печат. Сигурен съм, че ще станем свидетели на това как малките и средните тиражи на вестниците, списанията и изданията на книги ще започнат отново да бъдат отпечатвани по технологията на високия печат — с използване на фотополимерни печатни форми, например посредством флексографския печат.
Високият печат възпроизвежда тънките щрихи и текст по-добре от другите видове печат. Различните по твърдост и еластичност слоеве на печатната форма при него изключват класическите манипулации преди печат на тиража, което намалява времето за подготовка на машината и гарантира по-високо качество на продукцията.
Офсетовите технологии за плосък печат с овлажняване в бъдеще ще бъдат принудени да се „посвият“ под натиска на развитието на технологиите на високия и дълбокия печат. Най-вероятно развитието на офсетовите технологии ще бъде в посока на технологиите за плосък печат без овлажняване (сух офсет). Развитие може да се очаква и в мастилено-струйния печат, чието качество на отпечатъка е близко до фотографското изображение.
Големите тиражи ще бъдат превзети от дълбокия печат, особено в областта на опаковките, масовите илюстрирани списания и продукцията без прекъсване на печатния сюжет — тапети, декоративни отпечатъци за каширане върху картон, гофриран картон, дървесина и други.
Бъдещето е на цифровите печатни технологии
Мастилено-струйният печат днес е незаменима технология при отпечатването на единични бройки плакати, засега с ширина до 5 метра. Тази технология има голям потенциал. Развитието й ще бъде в посока на подобряване на качеството и печат върху нови видове материали. Днес принтерите и плотерите са построени по една и съща схема, която много силно се отличава от конструкцията на машините на другите печатни технологии. Тук се очакваше развитие и то вече настъпи — в Израел е създадена многоцветна секционна машина за мастилено-струен печат с линейна конструкция.
Появата на технологиите на дълбокия печат на manroland (на изложението drupa`95) и елкографията1 (на изложението drupa`2000) говори за ново възраждане на дълбокопечатната технология — като база за цифровите печатни технологии. Технологията на дълбокия печат на manroland не получи по-нататъшно развитие, а за елкографията тепърва ще очакваме да видим.
Новите материали
Развитието на промишлеността доведе до създаване на нови материали и продукти, на които днес се налага да се печати. Ето защо се изобретяват нови печатни технологии и нови мастила.
Целофанът в средата на ХХ век постави изискването за създаване на нова печатна технология и така беше изобретена флексографията (анилиновият печат); новите материали и продукти (часовници, осветителни тела, химикалки) породиха тампонния печат; необходимостта от печат на единични екземпляри на плакати с голям формат (билбордове) способства развитието на технологията на мастилено-струйния печат на плотерите. Новите материали и печатната реклама поставиха изискването за създаване на принципно нови видове лакове и мастила. И те бяха създадени — дисперсионни лакове и мастила, лакове и мастила с ултравиолетово сушене (UV лакове и UV мастила).
Лазерните технологии създадоха холографското фолио и холограмното изображение при отразена светлина, прилагано при оформление на печатната продукция. Холограмата на мери приложение и за защита на печатната продукция от подправяне и фалшификация. Лазерът се прилага още и при производство на печатните форми.
В стремежа си да изпъкнат повече, използвайки печатната реклама, опаковката и етикетът възродиха и полузабравени технологии, като фототипията, анаглифическия (лентитикулярния, варио-стерео) печат, топлия печат.
Нищо не стимулира развитието на техническия прогрес така, както потребностите на пазара.
Направления в развитието на печатното оборудване
Създаването на новите печатни технологии донесе със себе си създаването на ново оборудване и материали за неговото производство. Може да се каже, че оборудването става по-производително не само поради по-високата скорост на машините, но и поради по-краткото време за подготовка на машините, пренастройката, регулировката и управлението. Цифровите технологии на управление и програмното осигуряване ще бъдат определящи в печатарското оборудване (и не само в него).
Днес и листовите печатарски машини станаха огромни съоръжения. На пазара вече се предлагат листови офсетови машини с 18 печатни секции, листови офсетови машини с линейна и етажна конструкция, с двойни лакови секции, с печат на „лице“ и „гръб“ посредством едно преминаване на листа (без обръщане). Предлагат се даже листови офсетови машини с лакова секция в началото или в средата на самата машина.
Ролните офсетови машини удивляват с работната си скорост и с гигантските си възможности — до 90 000 оборота/час, с 12 роли едновременно. Те извеждат вестниците и списанията в опакован вид с отпечатани адреси на получателя. Това са вече цели „фабрики“ за производство на печатни издания. В същото време ширината на хартиената лента в дълбокия печат достигна вече 432 см.
Идеите като катализатори за развитието на Цивилизациите
Дори гениалната идея няма да проработи, ако не е желана от обществото. Не са малко примерите за това, но достатъчно е да споменем само един — Леонардо да Винчи. Неговите съвременници са възприемали идеите му като чудачества, а за нас те са гениални.
Полиграфията днес не е съвсем това „утре“, което са прогнозирали вчера. Развитието й може да се охарактеризира с фразата (макар и с леко фатална окраска): „Ако нещо трябва да се случи, то със сигурност ще се случи. И ако разглеждаме развитието като натрупване на случайности, то случайността е форма на проявление (реализация) на необходимостта въобще и вътрешна потенция на процеса в частност“.
Превод от руски език инж. Стефан Славчев