Печатът остава № 1
Федералният съюз за печат и медии на Германия (bvdm), съвместно с IKB Deutsche Industriebank AG, проведе тази година браншов форум на най-високо ниво, на който се е дискутирало по темата „Перспективи за печатните медии — ролята на печатните медии във все по-дигитализиращия се свят“. Повече от 300 известни специалисти от печатарската индустрия, рекламния и издателския бранш са разисквали атрактивността и бъдещето на печата. Колкото и различни да са били професионалните обосновки на участващите, всички на подиума са се обединили около мнението, че медията Печат, макар и често обявявана за „мъртва“, всъщност е особено жизнена. Печата се все повече, но по-ефективно и по-интелигентно, отколкото досега — такава е равносметката.
В разговори около Кръглата маса, водена от д-р Курт Демер, старши икономист в IKB, в която са участвали мениджъри на медийни предприятия, както и ръководителят на гиганта в областта на дълбокия печат Prinovis, се е призовано към по-голямо диференциране на бранша, в който има толкова много пазарно ориентирани компании с добър имидж.
„Какво означава „пазарно ориентирани“ може да се види в автомобилната индустрия“, е било мнението на Свен Гьосман, главен редактор на Rheinische Post — „някои автокъщи познават клиентите си по-добре отколкото вестниците — своите читатели“. Томас Кох, специалист в областта на рекламата от реномираната медийна агенция Crossmedia, поглеждайки към бъдещето, е прогнозирал успокояване на онлайн активността на рекламните пазари: „Днес се инвестира много в онлайн мероприятия, защото рекламен бюджет без дял в онлайн не се счита за сериозен. Това ще се промени, когато се натрупа повече опит кой вид реклама наистина „работи“. Лоренс Меел, управител на издателската група Handelsblatt, е заявил, че за да се опознае по-добре поведението на младите целеви групи по отношение на информацията и комуникацията, си струват инвестициите в онлайн платформи като StudiVZ, но и е признал, че издателската група генерира само 10% от общия оборот онлайн.
Не само за Ikea каталогът е най-важният инструмент в маркетинга, който показва, че печатът има бъдеще като средство за масова информация: „Каталози ще се печатат и в бъдеще, но много по-ефективно и с насоченост към определени целеви групи читатели. Печатниците трябва да се съобразят с това и съвместно с възложителите да намерят решения за ориентиране към клиентите. Предприятията, които успеят, ще имат предимство на един чувствителен към цените пазар със силна конкуренция.“
Щефан Краус, ръководителят на печатница Prinovis, е призовал клиентите на печатарската индустрия да проявяват по-голяма готовност за справедливо разпределение на разходите при възлагане на поръчките: „В хода на времето драматично нарасналите разходи за енергия и суровини не могат да се носят само от печатниците. Разговори от такъв характер ще трябва да водим съвсем скоро с нашите възложители, не можем да заобиколим това“, е казал Краус във връзка с падащите цени на каталозите и рекламните печатни продукти.
В заключителните си думи президентът на bvdm Ролф Шварц е подчертал, че бъдещето на този иновационен и мощен бранш се базира на лоялното партньорство между доставчици и клиенти. Печатните продукти са ценни комуникационни средства, заслужаващи своята цена. Конкуренцията от страна на другите медии е активизирала бизнеса в печатарската индустрия и е извела бранша със самочувствие на предна позиция. От огромното многообразие продукти и услуги печелят не на последно място клиентите, които са успели ефективно и целенасочено да използват печата като неизбежно средство за трайна реклама и комуникация.