44 000 посетители от 156 страни дойдоха в началото на тази година във Франкфурт, за да посетят Paperworld и да научат какви са тенденциите за следващия сезон в областта на хартиените и канцеларски продукти, офис оборудването и консумативите. Над 2000 изложители от 60 страни показаха най-новите си продукти и сключиха успешни сделки с клиентите си, въпреки разгара на световната икономическа и финансова криза. Задоволството на изложителите се дължеше също така и на факта, че 73% от посетителите бяха ръководители или мениджъри на предприятия, взимащи самостоятелни решения за сключването на сделки. За разлика от повечето български изложения, на щандовете присъстваха собствениците или управителите на фирмите–изложители.
За мен, като журналист, който за първи път посещава това изложение, преживяването беше изключително. Вярно, че азиатската инвазия във всички сфери на промишлеността вече е неоспорим факт, но европейските гиганти с традиции в производството на пособия за писане, хартии, тефтери, календари и картички, офис принадлежности, торбички и кутии за подаръци, материали за художници и много други, сякаш бяха обединили силите си срещу нелоялната конкуренция, залагайки на оригиналните и креативни решения, изпълнени с изящество и стил. Темата за пиратството беше постоянно дискутирана от изложители и посетители. Инициативата на Франкфуртския Панаир „Messe Frankfurt against copying“ беше в подкрепа на оригиналните авторски продукти, които биват копирани непосредствено след изложението от производители със съмнителни качества. Разнообразните продуктови групи и огромното многообразие от иновативни решения бяха толкова завладяващи, че беше невъзможно да се изпита усещане за каквато и да е икономическа криза. Това потвърдиха всички запитани посетители и изложители. Според Ролф Шифренс, управляващ директор на гиганта Faber-Castell, броят и равнището на посетителите на техния щанд са надминали и най-добрите им очаквания. А от Staedtler Mars GmbH & Co твърдят, че не е имало и помен от финансова криза на техния щанд — толкова голям е бил интересът на посетителите, сключили успешни сделки за закупуване.
Настроението в хартиения и креативния дизайнерски сектор също беше положително. Hahnemühle FineArt отбелязаха, че започват годината оптимистично, защото оригиналните и креативни решения никога няма да бъдат засегнати от сътресенията в икономиката.
Секторът на поздравителните картички също се радваше на увеличен интерес от страна на посетителите. Герд Люерс, ръководител на AvanCarte GmbH, сподели, че броят посетители на техния щанд е бил изненадващо голям. А шестото поред съревнование за графичен дизайн на поздравителни картички, организирано в рамките на Paperworld, вече се очертава като трамплин към успеха за всички млади дизайнери в Германия и Европа.
Но както можеше да се очаква, устойчивостта и екологията бяха водещите теми във всички сектори, представени на Paperworld. Не само продуктите от областта на офис консумативите, но също така опаковъчните материали и салфетките в по-голямата си част вече се произвеждат от рециклирани материали. Има силна тенденция към воднобазирани мастила и цветни моливи, произведени от възобновяеми гори, които притежават добиващия все по-голяма популярност FSC сертификат. Не само материалите, но и условията при които се произвеждат продуктите, както и екологичният транспорт в бъдеще ще увеличават своето значение. Клиентите вече говорят за интелигентно опаковане и транспорт.
Едновременно с устойчивостта, в бъдеще от значение за продуктите ще продължават да бъдат ергономичността, удобството и лекотата при тяхната употреба.
В повечето сектори се забелязва тенденция към силните цветове, особено към зеленото и оранжевото, комбинирани с черно или жълто. Правят се комбинации и с различните нюанси на червеното, розовото и лилавото. Най-популярни в декорациите са графичните и флоралните мотиви, често пъти съчетани с метални ефекти. В контраст с всичко това могат да се видят приглушени и изчистени декорации в сребърно, черно и бяло или в нюанси на бежовото. Основните стилове, определени като тенденции за 2009—2010 година от дизайнерите на агенция Bora.Herke са „Geometric“, „Slow“, „Delicate“ и „Power“.
Paperworld 2010 ще се проведе от 30 януари до 2 февруари. За всички, които се занимават с търговия или производство на пособия за писане, офис принадлежности, поздравителни картички, тефтери и календари, опаковки за подаръци, рекламни сувенири и т.н., както и за тези, които искат да са „в крак“ със световните тенденции и моди в бранша, посещението е задължително. Защото добрият бизнесмен трябва да бъде преди всичко отлично информиран, да обогатява постоянно своите знания и да разширява бизнес контактите си. А франкфуртското специализирано изложение Paperworld определено предлага най-добрите възможности за това.